Jak naznačuje sám název Gustav Klimt a Josef Hoffmann – pionýři modernismu, tato kulturní událost se bezprostředně týká i nás, protože představuje uměleckou spolupráci Klimta s českým architektem a designerem Josefem Hoffmannem, rodákem z jihlavské Brtnice.

Hoffmann se touto výstavou dostává na sám Olymp umělecké slávy. Jejich tvůrčí souznění připomíná především projekt velkého secesního paláce, který si u Hoffmanna objednal podnikatel Adolf Stoclet a Klimt ho vyzdobil dekorativními malbami. Budova stojí v belgickém Bruselu, kde byl tento nejvýznamnější export vídeňské secese nedávno zapsán na seznam Světového kulturního dědictví UNESCO.

Imponující rekonstrukce

Na výstavě je detailně dokumentována celá stavba i její luxusní interiér: od Klimtových nádherných obrazů až po rekonstrukci jedné z místností a schodiště v měřítku 1:1. Divák tak má velmi autentický dojem, jako by opravdu vstoupil do Stocletova domu na samém počátku dvacátého století.

Není to jediná imponující rekonstrukce na této výstavě. Pořadatelé divákům nabízejí i věrnou podobu toho, jak kdysi vypadal Beethovenův vlys, který pro vídeňský pavilón Secese vytvořil Gustav Klimt ve svých čtyřiceti letech. Malíř v něm vzdal hold geniálnímu skladateli a jeho Deváté symfonii a dodnes jde o nejpůsobivější umělecké dílo, jaké může divákům Vídeň nabídnout. Je tu vše, co u Klimta obdivujeme: mládí i stáří, erotika a chlípnost, hrdinný rytíř a múzy, hudba přemáhající zlo i věčně trvající polibek milenců.

Hoffmann se zase představuje jako iniciátor vzniku tzv. Vídeňských dílen (Wiener Werkstätte), které zákazníkům nabízely luxusní secesní vybavení vil a domů. Také pro Klimtův ateliér Hoffmann navrhoval nábytek, který je na výstavě kompletně představen. Byla to vlastně přátelská služba, důkaz letitého vztahu. Hoffmann mimo jiné projektoval pro Klimta i některé rámy jeho obrazů, zejména pro ty nejúžasnější z portrétů.
Výstava zaujme všechny milovníky secese. Jsou tu fantastické šperky a dekorace, skvostný nábytek, vybavení domácností předměty užitého umění, architektonické projekty a hlavně početná řada děl Gustava Klimta.

Ti, kteří se do Vídně chystají kvůli jedinečné bilanci díla surrealisty Reného Magritta, otevřené v Albertině do 26. února, by si určitě neměli nechat ujít ani tuto výstavu. V Belvederu je k vidění až do 4. března. Katalog k ní vydal Prestel.