Kontroverzní filmař musel canneský festival ještě před vyhlášením výsledků opustit, když ho vedení přehlídky označilo za nežádoucí osobu. Stalo se tak poté, co před novináři uvedl, že je nacista a má pochopení pro Adolfa Hitlera. Herečka Dunstová byla jediná, která při jeho slovech na tiskové konferenci slyšitelně vzdychala se slovy: "Ach, můj bože".

Trier se pak snažil všechno urovnat. V prohlášení se omluvil s tím, že není antisemita ani nacista a nemá rasové předsudky. V rozhovoru pro list Los Angeles Times označil své chování za "idiotské".

Jeho více než dvouhodinový snímek o konci světa Melancholia doprovázený podmanivou hudbou Richarda Wagnera, konkrétně předehrou k opeře Tristan a Isolda, je příběhem dvou sester (Kirsten Dunstová a Charlotte Gainsbourgová, která ztvárnila hlavní roli v jeho filmu Antikrist), z nichž ta mladší se právě vdává. Svatební veselí se odehrává na starobylém venkovském sídle stojícím na samotě, když všeobecnou sváteční náladu zakalí hrozba. Má podobu planety s názvem Melancholia, která vystoupila zpoza Slunce a hrozí, že se srazí se Zemí.

Trier začal svůj snímek natáčet loni v létě ve švédském městě Trollhättan, označovaném jako Trollywood. Na setkání s novináři tehdy řekl, že půjde o "překrásný film o konci světa" a ubezpečil, že ani tady se happy end nebude konat.

Sutherland, Ramplingová i Skarsgärd

Mezi herci se objeví i Kiefer Sutherland, Charlotte Ramplingová, John Hurt, Alexander Skarsgärd, Stellan Skarsgärd a Jesper Christensen. Koproducenty snímku byli partneři z Francie a Švédska.

Producent ze společnosti Zentropa Peter Aalbäk Jensen podle agentury DPA prozradil, že další Trierův film se bude jmenovat Nymfomanka. Bude to prý komedie a na paškál si vezme ženskou sexualitu. Zřejmě se mu chce spadnout do klasické pasti stárnoucích režisérů, když ženy v jejich filmech jsou "čím dál mladší a nahatější", jak o tom sám Trier uvedl.

V roce 2000 si z Cannes odvezl hlavní trofej za film Tanec v temnotách. Před Melancholií se zviditelnil hororem Antikrist, ve kterém šokoval brutalitou, mimo jiné detailními scénami zohavování genitálií. Režisér tehdy potvrdil, že chtěl filmem hlavně provokovat.