Podle organizátorů se ve všech třech příspěvcích spojují soukromé a společenské problémy. Dokument Nesvatbov režisérky Eriky Hníkové zachycuje dění ve slovenské vesnici Zemplínske Hámre, jehož starosta se všemi způsoby snaží nezadaným třicátníkům v obci sehnat partnera, aby víska nevymřela. Uspořádá pro ně dokonce seznamovací večírek.

Celovečerní debut režiséra Václava Kadrnky Osmdesát dopisů naopak vypráví příběh rozdělené rodiny, v němž tvůrce částečně čerpal z vlastních zážitků. Také novinka slovenské režisérky Zuzany Liové Dům, která vznikla v česko-slovenské produkci, je jejím prvním počinem na poli celovečerního filmu. Líčí v něm úsilí otce vybudovat pro své dcery dům, do jehož stavby přenáší všechny své ambice, které ztratil v éře komunismu. Proti jeho snu se ale obě dcery postaví. Ve snímku se objevují známí čeští herci Miroslav Krobot, Taťjana Medvecká či Ester Geislerová.

Oba hrané filmy si v Berlíně odbudou svou světovou premiéru. Pro Nesvatbov bude uvedení na jednom ze tří nejprestižnějších evropských festivalů mezinárodním debutem.

Sekce Forum se v programu Berlinale letos objeví už pojednačtyřicáté. Je určena hlavně mladým tvůrcům a dílům, která se nebojí experimentovat a překračovat hranice žánrů. Tento rok představí 39 snímků v hlavním programu a šest speciálních projekcí. Jejich autoři sice nemohou pomýšlet na žádnou z hlavních cen festivalu, Zlatého medvěda nebo stříbrné medvědy, své ceny jim ale pravidelně udělují Mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI či ekumenická porota.

Zveřejněné filmy jsou zatím jedinými známými českými zástupci v letošním programu Berlinale. Loni se v německé metropoli ve druhé nejvýznamnější sekci Panorama představil snímek Jana Hřebejka Kawasakiho růže, který si odnesl dvě ceny nezávislých porot.