Hlavní obsah

Režisér Wilson nastudoval pro ND Káťu Kabanovou

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Legendární americký režisér Robert Wilson (1941) se po osmi letech vrací na jeviště pražského Národního divadla (ND), kde bude mít zítra premiéru jeho inscenace Janáčkovy opery Káťa Kabanová.

Článek

V roce 2002 nastudoval Wilson v ND Janáčkovu málo uváděnou operu Osud. Jeho inscenace získala pozornost kritiky i diváků a mj. i Cenu Alfreda Radoka pro nejlepší inscenaci roku.

„Hostování Roberta Wilsona je pro nás velkou výzvou ve smyslu setkání s výjimečným profesionalismem režiséra, který vrací divadlo k požadavku kreativity. A ta musí být vždy na prvním místě,“ hodnotí Wilsonův opětovný vstup do českého divadla ředitel ND Ondřej Černý.

Šéf opery ND Jiří Heřman se s Wilsonem setkal v roce 2008, kdy se režisér přijel podívat do Prahy na inscenaci Zítra se bude... s vynikajícím výkonem Soni Červené. „Oslovil jsem ho ke spolupráci, od níž jsem si především sliboval posun interpretace české opery, stejně jako tomu bylo v případě Osudu,“ řekl Heřman.

Káťu Kabanovou Wilsonovi sám navrhl

„Řekl, že se ho téma opery velmi dotýká a rád by se toho ujal,“ prozradil Heřman. První, spíše dramaturgické a koncepční přípravy se odehrály na workshopu v New Yorku. Na podzim loňského roku začal Wilson na inscenaci pracovat v Praze – připravuje ji vždy ve dvou etapách. Nejprve hru režíruje bez textů, s nákresy dekorací, kostýmy a světlem. Druhá fáze začala v květnu, nejprve s Wilsonovým asistentem a od června již s režisérem.

„Je to pro sólisty náročné, musí na centimetry dodržovat aranžmá. Wilson přistupuje k inscenaci jako k obrazu, který má diváka uchvátit,“ komentoval Heřman.

Zvláštností Wilsonova přístupu k inscenování opery je, že začíná aranžovat do ticha, protože teprve ticho podle něho člověku umožňuje v maximální koncentraci vnímat nejen krásnou hudbu, ale také lépe vnímat vizuálně. V jeho inscenacích je důležitou složkou světlená režie – herci se musí striktně držet značek na scéně a jít za světlem, musí se přizpůsobit light designérovi, nikoli on jim.

Wilsonova metoda se zrodila z odporu ke konvenčnímu přístupu k opeře, jaký zažil na jevišti ve svých dvaceti letech. „Připadalo mi to jako groteska, jako něco z 19. století,“ popisuje své setkání s operou v polovině 20. století. Podle něho se mnoho nezměnilo. „Většinou na scéně vidím jen ilustraci textu nebo hudby. Bůh nám ale dal oči a uši. Snažím se vytvářet něco, co nebude pouhou ilustrací,“ říká Wilson.

Hudební nastudování Káti Kabanové je dílem šéfdirigenta Tomáše Netopila, titulní roli ztvární Christina Vasileva nebo Maria Kobielska, v dalších rolích Aleš Briscein, Eva Urbanová, Yvona Škvárová, Luděk Vele a další sólisté ND. Do konce sezóny bude Káťa Kabanová uvedena jen čtyřikrát: 26. a 28. června (premiéry), 30. června a 1. července.

Reklama

Související témata:

Související články

Letní scéna Ungelt na Hradě pod širým nebem

Již šestým rokem přispívá do prázdninové nabídky divadelních představení a koncertů pod širým nebem také Letní scéna Ungelt, která sídlí v malebném zákoutí...

Výběr článků

Načítám