Nárůst prodeje na internetu není dost velký, aby zisky hudebních společností celosvětově neklesaly. Od roku 2004, kdy se začaly vydávat zprávy o ročním digitálním prodeji, klesl celosvětově celkový prodej hudby asi o 30 %.

Růst digitálního prodeje je sice nezpochybnitelný (letos to bylo 12 %), ale tempo růstu se spíše zpomaluje. Celkové prodeje pak v první polovině roku 2009 podle IFPI poklesly o 12 procent.

USA kupuje digitálně, Evropa ne

Nejúspěšnější je internetový prodej v USA. Tam už dosahuje podílu až 40 % a stránky iTunes jsou v současnosti největším prodejcem vůbec, předběhly i řetězec Walmart. Nejhorší je pak v Evropě, kde legálně stahuje minimum lidí. Jen cca 15 % hudby se prodá na internetu, což je méně než polovina amerického podílu.

Představitelé hudebních společností nyní opět opakují myšlenku, že se musí trestat pirátství, protože potřebují vydělávat, aby mohli investovat do nových umělců. Kritici ale upozorňují, že jde spíš o výmluvu. Velké společnosti vždy primárně investovaly hlavně do reklamy na staré osvědčené komerční produkty a minimálně se věnovaly začínajícím umělcům mimo střední proud. Dělo se tak i v minulosti, kdy internet neexistoval.

Mladí muzikanti, kteří nechtěli hrát mainstream, většinou vydávali u malých firem a mnohem později, když už o ně byl zájem, je velké společnosti přetáhly.

Šéf IFPI John Kennedy připomíná, že zpěvačka Lily Allenová se loni vyslovila proti pirátství, zároveň ale přiznává, že je dost vzácné, aby umělci podpořili firmy. Velká část umělců naopak propaguje hudbu zadarmo, přestože tak mohou částečně snížit své příjmy. Kritizují velké vydavatele a dávají na internet své desky sami.