Sopuchovi se podařilo na jeviště přenést vše podstatné, čemu se smějí a komu fandí diváci, zuby si lámající napodobováním Marfušina stylu při louskání lískových ořechů nebo obdivovatelů Ivánkovy chytrosti a síly, které mu pomáhají vyzrát na babu Jagu.

Marfuša na praseti

Proč ne, když už se to povedlo i v lední revui! A tak Nastěnka s hláskem líbezným pilně pracuje, Ivánek se zálibně zhlíží v zrcadle a dědeček Hříbeček ho proměňuje v medvěda, kterým zůstane tak dlouho, dokud se nenaučí dělat něco pro jiné.

Mimochodem, kdybyste někde Hříbečka potkali, řekněte mu, že také český král se zhlédl sám v sobě a z Hradu už jenom mřenky a jiné exotické, projistotu čecháčkovsky mlčenlivé rybky akvarijní straší. Hříbečkovi ale napovězte, ať z něho udělá raději neškodnou pandu. Jako brtník by ještě rychleji chtěl s lidem českým do pravlasti, mezi břízky bělostné…

V pohádce Mrazík jde všechno vlastní cestou. Nastěnku od zmrznutí dobrý děda zachrání, nikoli však od styku s jeho berlou. Jaga se všemu divoce chechtá i když její loupežníky bohatýr rozpráší tak, že nakonec jim na hlavy spadnou jejich vlastní kyje. A Marfuša se místo se ženichem vrátí domů na praseti.
Přiznávám, že jsem se na Mrazíka vypravil s první reprízou. Vypadala opravdu jako první. Kromě dobře vyřešeného prvního, druhého a třetího zvonění – balalajkově kytarové akordy hudební formace Létající klacky na nástroje obyčejné, menší až nejmenší - nefungovalo v ní jinak už skoro nic.

Znovu žabky kuňky

Což o to, Nastěnka Michaela Červinková je líbezná, Marfuša proti přirozenosti představitelky Marie Vančurové ani trochu sexy, zatímco její matka Jana Panská furt k nakousnutí, Mrazík Jan Kruba trpělivě vypráví a loupežníci Krupica, Ženatý, Krejčí, Glembek, Sopuch a Votava jsou strašliví. Až se to všechno zase na jevišti spasuje, děti i učitelky budou u vytržení.

Ondřeje Biravského v roli Ivánka ale zpívat nenaučí ani Kulínský. Červinkovou možná ano. Že by nový brněnský styl? Po strašlivém koncertu žabek kuněk v Huse ve Formanovic Rusalce už druhý případ divadla s písničkami (áriemi) postavenými na omylu „zpívej jak neumíš“; v marné víře, že důležitý je obraz nikoli výkon. To ale nejde. Ani v divadle pro děti.

Divadlo Polárka Brno - Bronislava Krchňáková, Michal Sopuch: Mrazík. Režie Sopuch, dramaturgie a produkce Krchňáková, hudba Pavel Kyncl, výprava Zuzana Přidalová. Premiéra 10. října, první repríza 13. října 2009.