Hlavní obsah

Původní podoba rapového Jižáku odhaluje jeho průkopnické pojetí

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přestože rap a hip hop jsou žánry, jenž se na tuzemské scéně prosadily až v posledních patnácti letech, první rapová nahrávka vznikla už v Československu v polovině osmdesátých let. Byl jí slavný Jižák skupiny Manželé, který výraznou měrou ovlivnil celou tuzemskou rapovou scénu. Nyní vyšly na CD pod původním názvem Je to vono remasterované původní nahrávky, které se v osmdesátých letech šířily na kazetách.

Článek

Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew.

Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew.

Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew. Až nyní vyšla na CD u NextEry původní verze stěžejní tuzemské rapové desky, která ukázala, že v době, kdy se rap v USA teprve začínal masověji prosazovat, vznikla na pražském Jižním městě nahrávka, jež byla průkopnická i z hlediska světového vývoje stylu. Beastie Boys ještě nevydali svou první desku Licenced To Ill a Lesík Hajdovský a Mirek Gärtner už kombinovali hiphopové rytmy a rap s metalovými kytarami ve skladbě Koncert.

Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew. Až nyní vyšla na CD u NextEry původní verze stěžejní tuzemské rapové desky, která ukázala, že v době, kdy se rap v USA teprve začínal masověji prosazovat, vznikla na pražském Jižním městě nahrávka, jež byla průkopnická i z hlediska světového vývoje stylu. Beastie Boys ještě nevydali svou první desku Licenced To Ill a Lesík Hajdovský a Mirek Gärtner už kombinovali hiphopové rytmy a rap s metalovými kytarami ve skladbě Koncert.

Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew. Až nyní vyšla na CD u NextEry původní verze stěžejní tuzemské rapové desky, která ukázala, že v době, kdy se rap v USA teprve začínal masověji prosazovat, vznikla na pražském Jižním městě nahrávka, jež byla průkopnická i z hlediska světového vývoje stylu. Beastie Boys ještě nevydali svou první desku Licenced To Ill a Lesík Hajdovský a Mirek Gärtner už kombinovali hiphopové rytmy a rap s metalovými kytarami ve skladbě Koncert. Ve skladbě Všichni hrají dobře, jen mi hrajeme špatně, která se trefovala do koryfejů tehdejší pop music, zase přišli s neobvyklým spojením hip hopu a Zappovy parodie na středoškolský rock, což ukazuje kytarové sólo a la Joe´s Garage.

Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew. Až nyní vyšla na CD u NextEry původní verze stěžejní tuzemské rapové desky, která ukázala, že v době, kdy se rap v USA teprve začínal masověji prosazovat, vznikla na pražském Jižním městě nahrávka, jež byla průkopnická i z hlediska světového vývoje stylu. Beastie Boys ještě nevydali svou první desku Licenced To Ill a Lesík Hajdovský a Mirek Gärtner už kombinovali hiphopové rytmy a rap s metalovými kytarami ve skladbě Koncert. Ve skladbě Všichni hrají dobře, jen mi hrajeme špatně, která se trefovala do koryfejů tehdejší pop music, zase přišli s neobvyklým spojením hip hopu a Zappovy parodie na středoškolský rock, což ukazuje kytarové sólo a la Joe´s Garage.

Tvorbou Grandmastera Flashe se dokázala dvojice nejen inspirovat, jak ukázaly klíčové skladby Jižak a Prachy a Je to vono, ale dále ji rozvinout, přičemž oba použili své zkušenosti z alternativních kapel Marno Union a Švehlík, kde působili a které byly inspirované spíše tvorbou King Crimson.

Vynikající UFO dokázalo spojit rap s psychedelií a odkazem alternativního rocku, přičemž náladou má tato skladba docela blízko tomu, s čím v devadesátých letech přišli Cypress Hill. Přestože Manželé zaplnili skladby množstvím rytmů, nesázeli na vysoké tempo a nechali vyznít každý použitý zvuk, což jim umožnilo si vyhrát si s náladou.

Vynikající UFO dokázalo spojit rap s psychedelií a odkazem alternativního rocku, přičemž náladou má tato skladba docela blízko tomu, s čím v devadesátých letech přišli Cypress Hill. Přestože Manželé zaplnili skladby množstvím rytmů, nesázeli na vysoké tempo a nechali vyznít každý použitý zvuk, což jim umožnilo si vyhrát si s náladou.

Vynikající UFO dokázalo spojit rap s psychedelií a odkazem alternativního rocku, přičemž náladou má tato skladba docela blízko tomu, s čím v devadesátých letech přišli Cypress Hill. Přestože Manželé zaplnili skladby množstvím rytmů, nesázeli na vysoké tempo a nechali vyznít každý použitý zvuk, což jim umožnilo si vyhrát si s náladou. Právě původní nahrávky ukazují, jak průkopnický byl čin Manželů i z hlediska světového vývoje stylu. Nově pořízené nahrávky po Bonton už neměly onu syrovost a více se přibližovaly zavedenému úzu, stavěly na programování  nástrojů a ne na invenčním hledání vlastních podomácku vytvářených zvuků pro rytmické smyčky.

Vynikající UFO dokázalo spojit rap s psychedelií a odkazem alternativního rocku, přičemž náladou má tato skladba docela blízko tomu, s čím v devadesátých letech přišli Cypress Hill. Přestože Manželé zaplnili skladby množstvím rytmů, nesázeli na vysoké tempo a nechali vyznít každý použitý zvuk, což jim umožnilo si vyhrát si s náladou. Právě původní nahrávky ukazují, jak průkopnický byl čin Manželů i z hlediska světového vývoje stylu. Nově pořízené nahrávky po Bonton už neměly onu syrovost a více se přibližovaly zavedenému úzu, stavěly na programování  nástrojů a ne na invenčním hledání vlastních podomácku vytvářených zvuků pro rytmické smyčky.

Je to vono odhaluje, že Hajdovský nebyl jen vynikající textař, který měl i cit pro potřeby rapu, což se ukázalo ve volbě témat i v jejich zpracování, přičemž dokázal otevřít i do té doby tabuizovaná témata života v sídlištním ghettu a konzumaci tvrdých drog. Radek John s Mementem přišel až o pár let později.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám