Jižák se dočkal už několika podob, na začátku devadesátých let byl znovu natočen pro Bonton, protože ten shledal kvalitu původních nahrávek nedostatečnou, ovšem nová verze postrádala sílu a údernost původního snímku. Nemluvě pak o tribute verzi Kamufláž, kterou pořídili přední české rapové crew.

Až nyní vyšla na CD u NextEry původní verze stěžejní tuzemské rapové desky, která ukázala, že v době, kdy se rap v USA teprve začínal masověji prosazovat, vznikla na pražském Jižním městě nahrávka, jež byla průkopnická i z hlediska světového vývoje stylu. Beastie Boys ještě nevydali svou první desku Licenced To Ill a Lesík Hajdovský a Mirek Gärtner už kombinovali hiphopové rytmy a rap s metalovými kytarami ve skladbě Koncert.

Ve skladbě Všichni hrají dobře, jen mi hrajeme špatně, která se trefovala do koryfejů tehdejší pop music, zase přišli s neobvyklým spojením hip hopu a Zappovy parodie na středoškolský rock, což ukazuje kytarové sólo a la Joe´s Garage.

Tvorbou Grandmastera Flashe se dokázala dvojice nejen inspirovat, jak ukázaly klíčové skladby Jižak a Prachy a Je to vono, ale dále ji rozvinout, přičemž oba použili své zkušenosti z alternativních kapel Marno Union a Švehlík, kde působili a které byly inspirované spíše tvorbou King Crimson.

 

Obal alba Manželů Je to vono

FOTO: Next Era

Vynikající UFO dokázalo spojit rap s psychedelií a odkazem alternativního rocku, přičemž náladou má tato skladba docela blízko tomu, s čím v devadesátých letech přišli Cypress Hill. Přestože Manželé zaplnili skladby množstvím rytmů, nesázeli na vysoké tempo a nechali vyznít každý použitý zvuk, což jim umožnilo si vyhrát si s náladou.

Právě původní nahrávky ukazují, jak průkopnický byl čin Manželů i z hlediska světového vývoje stylu. Nově pořízené nahrávky po Bonton už neměly onu syrovost a více se přibližovaly zavedenému úzu, stavěly na programování  nástrojů a ne na invenčním hledání vlastních podomácku vytvářených zvuků pro rytmické smyčky.

Je to vono odhaluje, že Hajdovský nebyl jen vynikající textař, který měl i cit pro potřeby rapu, což se ukázalo ve volbě témat i v jejich zpracování, přičemž dokázal otevřít i do té doby tabuizovaná témata života v sídlištním ghettu a konzumaci tvrdých drog. Radek John s Mementem přišel až o pár let později.