Jedenáctý ročník festivalu pro první svobodnou porevoluční generaci, jak se píše letos v záhlaví, nenechal hned od začátku nikoho na pochybách, jakou multikulturní, politickou a burcující inspirací je v současném zapšklém, do sebe uzavřeném českém prostředí.

Často nejde ani tak o kvalitu nabízených snímků, ale především o to probouzet veřejnost k vědomí odpovědnosti i k soucitu s problémovými oblastmi světa. Pořádající společnost Člověk v tísni hned první večer udělila výroční cenu Homo Homini čínským disidentům, kteří se zasazují o lidská práva a svobodu projevu v nejlidnatější zemi světa a založili Chartu 2008, navazující na českou disidentskou iniciativu z roku 1977.

Cena Homo Homini pro čínské disidenty

Pro jejího spoluzakladatele Liou Siao-po, v současné době drženého v Číně pod dohledem policie, ji převzali čínští signatáři Cui Weiping, jinak také překládající přes angličtinu české knihy do čínštiny, a kritik Xu You.

„Naše charta je nesena stejným duchem, čerpali jsme inspirace z někdejšího Československa, protože i dnešní Čína sdílí podobnou autoritářskou ideologii a způsob vlády, stejně jako společenskou atmosféru i morální situaci. V současné Číně chybí pravda a spravedlnost,“ uvedl na zahájení Xu You.

Festival nabídne vedle výstav, řady konferencí a nově také exhibičního večera Pizza Slam Poetry celkem 123 dokumentárních filmů. Jedním z hlavích témat bude také země s jednou z nejhorších vlád na světě Barma. Zahajovacím filmem jedenáctého ročníku se stal divácky velmi úspěšný snímek Barmský VJ, v němž neohrožený barmský reportér zachytil s kolegy z exilové televize Democratic Voice of Burma protivládní mnišské demonstrace ze září roku 2007 a jejich následné brutální potlačení.

Nejenom české publikum si pak může připomenout cestu takzvaného „východního bloku“ od podzimu roku 1989 v rámci sekce 20 let demokracie ve filmu, která přibližuje vedle filmů našich středoevropských sousedů také některá česká dílka.

Uveden je třeba film Radima Špačka Bezesné noci, zachycující podobu slavných stávek zaměstnanců kolem krize České televize, Švankmajerova tragická hříčka Konec stalinismu v Čechách či anketní dokument Jana Špáty Největší přání.