Jiří Barta strávil patnáct porevolučních let marnými pokusy sehnat peníze a natočit Golema – svůj opus magnum. V době, kdy kinům vládnou líbezné sériové hity s animovanými plyšovými zvířátky a všichni společně zanedbávají podporu domácí autorské tvorbě, to byl boj ne golemovský, ale donkichotský.

Po dvou krátkých pracích se vrací na plátna kin s pohádkou kombinující animaci odložených hraček z prostředí reálné staromódní půdy, ačkoli to nedoprovází žádné triumfální jásání. Příběh scenáristy Edgara Dutky uvádí na půdě princeznu Pomněnku, jež se shodou okolností ocitne v osidlech půdní Říše zla, ovládané vyhozenou bustou (nazývající se Hlava).

Ta využívá zdejší havěť a hmyz k lehce nestoudným plánům – unést krásnou panenku. Naopak všechny ty velmi české hračky, pohodlný méďa Mucha, fanfarónská loutka prince Krasoně, modelínového Šubrta a šikovné myšky z rádia Sklodowské, se musí dát dohromady, aby přispěchaly zachránit Pomněnku s pomocí své důmyslnosti i české odvahy.

Dětská fantazie pracuje se starými knoflíky či vlakovými lístky

Bartovu poetiku poznáváme v umném a inteligentním pohrávání, s nímž dokáže ze starých knoflíků či vlakových lístků vytvářet svět dětské fantazie. Princ Krasoň bojující s nafukovacím drakem, horolezectví po skříni či vysavač, jenž se promění v záchranné letadlo, jsou dobrými příklady, jak se v obyčejných maličkostech naší každodennosti nachází vždy něco neobyčejného, lidsky hřejivého, co ztělesňuje zázrak našeho života.

Bohužel naproti tomu dramatická hudba a velikášský střet totalitní Říše zla s dobrotou českých hraček působí vcelku stejně staromódně, jako by jej autoři vytáhli odněkud ze starého harampádí naší porevoluční doby. Jako česká moralita je to poněkud krotké a alespoň k naší totalitní zkušenosti falešné.

Do žánrové pohádky jim zase chybí napětí a trochu féričnosti. Zůstal kultivovaný animovaný styl, dobrodružně i nedbale zabalený do komerčního balíčku současné české kinematografie, který hlásí výhodnost – dva filmy v jednom.

Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny
ČR, Slovensko, Japonsko 2009, 74 min.
Režie: Jiří Barta, scénář: Edgar Dutka
Namluvili: Lucie Pernetová, Boris Hybner, Ivan Trojan