Inuité jsou další z národů, které pracují s hrdelním zpěvem, což je technika rozšířená především v Tuvě na jihu Sibiře, v Mongolsku a také na severu Indie. Pojetí Tanyi Tagaq je však mnohem drsnější, nespoutanější, živočišné až zvířecí.

Posluchači musí mít otevřené srdce

Sama Novinkám řekla: „Mohu dokázat, aby lide cítili cokoli, je jen na nich, jestli mají otevřená srdce. Baví mě předávat naši kulturu, ukazovat to, co dělám dalším lidem. Je v tom ale taky snaha napravit svět, nebo spíše pomoci světu a  je v tom i jistý sentiment.“

Tanya Tagaq navíc spojuje tradiční techniku s výboji elektronické hudby a posouvá ji do současnosti, aniž by ji zbavila původní syrovosti a radikálnosti. „Ne rozhodně to nevnímám jako porušení tradice, cítím, že zákony musejí být porušovány, když jsou porušeny v dobrém slova smyslu, s respektem. je to nutné, aby bylo možné se zase posunout dopředu.“

Současně  přiznává, že klíčové jsou pro ni tradice jejího národa: „Je to přirozeně to nejdůležitější, jo to bod, ve kterém má práce začíná, z čeho vychází.“

O kulturu Inuitů se nebojí

O osud své kultury se nebojí, myslí si že zůstane naživu. „Moje komunita je malá a nachází se 300 kilometrů od magnetického severního pólu. Je to velmi izolované místo.“ Přesto se do Nunavutu se ráda vrací. „Jsem matkou. To je pro mě důležitější, než cokoli jiného. Nenávidím, když musím být pryč od svého dítěte." 

Tanya Tagaq je na turné k aktuální albu Blood, na kterém hostuje Mike Patton a kanadský rapper Buck 65. K mírné změně pojetí říká: „Posunula jsem se vpřed, ale jen na dvou písních.“ Prvky hip hopu nebo beat box však návštěvníci koncertů v ČR neuslyší. „Budu tam s Michaelem Redem, který dělá úžasné elektronické manipulace a hráčem na perkuse Kentonem Loewenem."

Hledat spolupracovníky ji problémy nedělá: "Já jsem vždy otevřená pro spolupráce, jsem vždycky otevřená něčemu novému, co mě může posunout novým směrem. Ráda nacházím lidi, kteří přemýšlejí podobně jako já, rozumějí tomu, co dělám  a odkud pocházím. To je myslím to nejdůležitější. Někdo může být po profesionální a mít velké schopnosti v tom, čeho dosahuje hudbě, ale když nerozumí konceptu, který já uplatňuji, tak to nemá cenu.“