Pokud chcete poznat, co Lipus umí, nevynechejte Turgeněvův Měsíc na vsi. Je z rodu životních trapností ruského venkova, jak ho uměli do detailů vykreslit Gogol nebo Ostrovskij.

Nevzdělanost, tupost, trapnost, hamátnost, zablácenost opravdu na světové úrovni. Jenom tu zablácenost Lipus v Měsíci na vsi se scénografem Petrem Matáskem a s kostymérkou Evou Kotkovou pominuli. Přenesli ji do duší.

Komedie přechází do žánru grotesky

Příběh v kostce: Natalja Petrovna (Klára Cibulková) vedle starého muže, statkáře Islajeva (Milan Kačmarčík) se stará o schovanku Věročku (Anna Fišerová). Pod dohledem matky Islajevové (Milena Asmanová) a její společnice Lizavety (Kristýna Frejová) je Natalja středobodem dobyvačné pozornosti Rakitina (Kamil Halbich).

Ona sama miluje mladého učitele, studenta Běljajeva (Jiří Suchý z Tábora), ten zase Věročku. Natalja se proto snaží provdat schovanku za páprdu a nemluvu Bolšincova (Luboš P. Veselý). Vše děje se v zorném poli servilního ironika a mizerného doktora Špigelského (Tomáš Pavelka).

Zapadá to do sebe jako kolečka švýcarských hodinek. Komedie náramná. Místy díky skvěle vyhraným gagům a situacím přechází sršatý obrázek ze života až do žánru grotesky a crazy.

Pavelka a Cibulková

Pozornost na sebe strhává Pavelka. Místy z příběhu až burianovsky vystupuje. Bravurně, sarkasticky. Krásnou a provždy nešťastnou statkářku vyhrává s chutí Cibulková. Erotická scéna se Suchým z Tábora vstupuje do brány rozdychtěné životní trapnosti.

Moc dobře zahájilo nový rok Švandovo divadlo. Inu, jak říkám, kde se usadí Lipus, bývá veselo.