Program letošního FFF napovídá, že se pomalu odkláníte od koncepce festivalů studentských filmů. Máte ambice stát se klasickou mezinárodní přehlídkou?

Dalo by se říct, že se festival skutečně posouvá a profiluje se. Sledujeme dráhu mladého tvůrce – studenta, který na začátku neumí nic, během školy se něco naučí a pak na konci cesty se vyplivne „hotový“ umělec. Pozorujeme, jak se vyvíjí talent, sledujeme, co student po absolvování školy vytvoří a jakým způsobem se prezentuje jako „dospělý“ filmař.

Ani my, když jsme začínali, jsme nic neuměli. A za těch pár let jsme se toho hodně naučili. Přirozeně jsme proto přešli k debutům, prvním plnoformátovým a plnokrevným filmům.

S tím, jak se festival rozrůstá, souvisí i to, že se příští ročník možná nebude opět konat v lázeňském městě?

Festival se každoročně rozrůstá do té míry, že se stal největší akcí svého druhu v Evropě. Což má za následek, že kromě odměn členů štábu, které zůstávají na stejné úrovni, roste vše ostatní – náklady na ubytování, dopravu, technické zajištění, ceny pronájmů a podobně. Jen podpora města Karlovy Vary od prvního ročníku stále klesá.

Karlovy Vary jsou dobrým městem pro festival, ale pokud tato tendence přetrvá, je pro nás nevyhnutelné hledat jiné partnerské město, které se k festivalu postaví jinak. O zájmu o hostování festivalu nás přesvědčila i nabídka, kterou jsme nedávno obdrželi.

Na Fresh také jezdí tzv. lovci talentů z Cannes nebo Berlinale. Jaký je jejich ohlas na tento mladý český festival?

Jejich ohlasy jsou veskrze velmi pozitivní. Protože když se řekne studentský festival, tak si lidé představí většinou hurá akci, někdy až punkersky udělanou. A to je třeba Famufest z těch hurá akcí na hodně vysokém levelu.

Předloni měl štěstí Honza Prušinovský, který teď natočil František je děvkař. Toho si na Freshi společně s Milošem Tomićem vybrali na festival do Angers. A Lauren Jacob, zakladatel studentské sekce v Cannes, nám řekl, že festival a výběr filmů jsou na velmi dobré úrovni.

Snažíme se festival stále zvedat výš a dostat se na profesionální úroveň, která by odpovídala vysoké úrovni festivalů, jež vidíme kolem sebe v Česku, ať už Karlovy Vary nebo festival dokumentárních filmů v Jihlavě.

V porotě zasedne i syn slavného hollywoodského herce Max Hoffman. Jak se vám podařilo ho získat?

Doporučil nám ho nastupující děkan FAMU Pavel Jech, který se s ním znal už dříve, protože Hoffman na FAMU před dvěma třemi lety studoval v rámci nějakého programu. Zatím to ale beru s nadsázkou, možná to bude zajímavý člověk.

Cenným hostem bude Martin Daniel, syn Františka Daniela, což je ve světové scenáristice pojem. František Daniel vymyslel techniku sekvenčního přístupu ke scénáři, rozdělil scénář na osm částí, kdy každá část má mini zápletku, mini oblouk. A jeho syn tuto techniku dnes učí.

FFF začne už ve středu a jeho pátý ročník oslavíte rovněž tím, že studenti budou mít akreditaci zdarma. Co by si návštěvník rozhodně neměl nechat ujít?

Novinkou v klasickém programu je vedle studentských sekcí sekce debutů celovečerních filmů, kde za Českou republiku soutěží absolvent dokumentární režie Radek Tůma s „barokním westernem“ Plani di giardini ideali.

Velmi zajímavý bude noční maratón Hongkongský expres a za zhlédnutí určitě stojí kultovní japonský western Sukiyaki Western Django od režiséra Takashiho Miike, který festival slavnostně zakončí a ve kterém se v epizodní roli objeví Quentin Tarantino.

Zároveň bych návštěvníkům doporučil možnost přihlásit se zdarma na workshop pixilační technologie, kde právě zmiňovaný Miloš Tomić zájemce během tří dnů naučí základům této animační technologie. A opět chystáme každovečerní Kino v řece, kde mohou diváci zhlédnout vybrané krátké filmy pod širým nebem.