Hlavní obsah

Seriál Comeback se pokusí oživit žánr sitcomu

Právo, Zbyněk Vlasák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Televizní sitcom má svá specifika: půlhodinovou stopáž, smích na pozadí a často i neúspěch u českých diváků. Změnit to zkusí Nova se svým druhým pokusem o původního klasického představitele žánru jménem Comeback. Točit ho začala 1. května v hostivařských ateliérech v Praze. Odkdy jej začne vysílat ale zatím tají.

Foto: Lukáš Táborský, Právo

Hlavní roli v chystaném televizním seriálu Comeback vytvořil Tomáš Matonoha.

Článek

Termín sitcom je odvozen od anglického situation comedy, neboli situační komedie. Před dlouhodobým dějem v něm mají přednost krátké vypointované příhody a scénky. Epizody bývají uzavřené, hrdinové výrazní, ale charakterově stálí. Už to je důvod, proč typicky americký žánr u nás zatím nenašel širší oblibu, obecně je evropská zábava mnohem více příběhová, románová.

Comeback by měl přinášet příhody vysloužilého zpěváka 80. let (Tomáš Matonoha) v kontrastu s odlišně hudebně orientovaným bratrem a sedmnáctiletou dcerou. Jeho žánrový předchůdce na Nově, seriál Nováci, však zaslouženě zapadl.

Živý i přimíchávaný smích

Nezbytnou součástí sitcomů, a pro diváka poznávacím znamením, je smích na pozadí, zpravidla snímaný přímo při natáčení, kam je navezeno živé publikum. Jedním z problémů zmiňovaných Nováků bylo, že byl přimíchán zpětně, často na místa, kam vůbec nepatřil.

„Nováci nejsou jediným českým sitcomem, Česká televize si ho také zkusila: Pra Pra Pra se odehrával v pravěku a scénář k němu napsal František Ringo Čech, o novinářích vyprávěl Duch český, režírovaný Antonínem Procházkou. Všechny ale měly jeden společný důvod neúspěchu: nedodržení pravidel formátu. Uměle přimíchaný smích byl už jen logickým výsledkem jakési české cesty. Chyby byly už v práci scenáristů, v nasazování do programu a podobně,“ říká Milan Kruml, který má na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy přednášky o televizní zábavě.

A jak je to se zahraničními sitcomy u nás? „Vzhledem k tomu, že nezná prostředí, nezná reálie, musí se český divák spokojit s tím, že mu buď přijdou vtipné, nebo ne. Případně, že je mu blízká výchozí situace, protože ty jsou u sitcomů zpravidla univerzální – vztahy v manželství, mezi rodiči a dětmi, hledání partnera,“ říká Kruml.

Nad ostatními ční americký M. A. S. H.

Většina dovezených sitcomů u nás neuspěla. Najde se ale pár výjimek. „Na prvním místě M. A. S. H. Má silné téma, dobře vymyšlené postavy, vynikající herecké výkony a výborný dabing,“ upozorňuje Kruml.

Ten u nás ale jako klasický sitcom vnímán není, i proto, že smích publika na pozadí byl v českém dabingovém studiu vymazán. M. A. S. H. je nejúspěšnější i ve své domovské zemi, k čemuž jistě přispělo, že se začaly příběhy doktorů z korejské války vysílat v době vrcholící vietnamské agónie. Premiéru poslední epizody v roce 1983 vidělo neuvěřitelných 125 miliónů lidí, což je mimo sportovní přenosy nejvíc v historii americké televize.

M. A. S. H. byl unikátní i tím, že ukázal, že se zábava dá dělat i o prostředí, kde umírají lidé, a popřel tradici rodinného sitcomu, který v počátcích dominoval. Jako příklad může sloužit slavný americký seriál Táta to ví nejlépe z padesátých let, kde otec přišel domů z práce a během epizody vyřešil všechny rodinné trable, které se mezitím nashromáždily.

Dnes už se bez originalních postav a atraktivního prostředí úspěšný sitcom neobejde. Obojí mají i další u nás populární seriály: Ženatý se závazky (parodie na rodinný formát), Alf (v hlavní roli s mimozemšťanem) nebo o fenomén singles se opírající Přátelé.

Sitcomy, které hýbaly televizí

První americké televizní sitcomy byly přebírány z rozhlasu. K takovým patřil třeba Amosene Andy z prostředí Harlemu. Zásadním byl sitcom z padesátých let I Love Lucy, který definoval pravidla žánru, jimiž se autoři řídí dodnes.

Následující desetiletí byl hitem Gilliganův ostrov, o lidech, kteří ztroskotají kdesi v oceánu. Tradici už na konci 60. let zmírajícího rodinného sitcomu oživila The Bill Cosby Show, kde se rok po vraždě Martina Luthera Kinga začaly odehrávat obyčejné příhody afroamerické rodiny z vyšší střední třídy. V jiném hitu, seriálu Taxi, se objevoval Danny DeVito i s legendárním komikem Andy Kaufmanem.

Nové americké sitcomy k nám zatím nedorazily, i proto, že po roce 2000 hraje prim spíše britská tvorba – seriály Black Books, Kancl nebo Partička IT.

Věhlasu podobných děl nejspíš Comeback nedosáhne, mohl by ale založit českou tradici sitcomů, ze které by časem těžili další tvůrci.

Reklama

Související články

Prima se chystá natočit krimiseriál

TV Prima se od nového roku změní. Vyjede nejen s novou grafikou, ale i s novým programem. Uvedl to výkonný ředitel Primy Petr Chajda v pravidelném pořadu Média...

Seriál Beverly Hills 90210 se vrací

Studenti střední školy ve West Beverly Hills budou mít v připravovaném pokračování seriálu Beverly Hills 90210 školní poradkyni, která bude mít dozajista...

Výběr článků

Načítám