Kompilace je rozdělena do tří disků. Dva z nich jsou nezkráceným záznamem koncertu doplněným o tzv. Extras, které ukazují úryvky ze zkoušek kapely před zahájením turné. Tuto část ocení spíše skalní fanoušci, kteří se mohou podívat, jak kapela promýšlí podobu jednotlivých skladeb ve zkušebně.

Ze záběrů vznikne dojem, že Genesis při zkouškách spíše mluví a vtipkují, než hrají. Důvodem bude zřejmě fakt, že Banksovi, Collinsovi, Rutherfordovi, Thompsonovi a Stuermerovi stačí, když si zanotují "dádidádidá" a již vědí, jak mají jednotlivé skladby přesně hrát.

Fanoušci se na prostranství Circo Massimo v centru Říma začali scházet již několik hodin před koncertem.Fanoušci se na prostranství Circo Massimo v centru Říma začali scházet již několik hodin před koncertem.foto: Novinky/Vladimír Michna

Zvuk živého DVD je absolutně čistý a lze jej srovnat se studiovou nahrávkou. Problém je snad pouze s nazvučením fanoušků. Půlkilometrové údolí se stráněmi plně obsazenými lidmi je jistě těžké osadit mikrofóny, navíc Genesis vždy pozérské zesilování zvuku z hlediště odmítali.

Aplaudující a zpívající Italové by si však lepší pozornost zvukových techniků zasloužili a měli být na DVD více slyšet.

Obal DVD s několika pěknými fotografiemi z koncertu se tvůrci rozhodli udělat netradičně z recyklovaného papíru, což jistě zarazí nejednoho fanouška, jelikož výsledný vzhled není příliš přitažlivý.

Tenkrát v Římě…

Přestože turné předcházela patnáctiletá pauza v aktivitách skupiny, na živém hraní slavné pětice to není poznat. Většina skladeb musela být kvůli Collinsovu zpěvu transponována o několik tónů níž, ani to však neubralo hudbě drajv a Collinsův projev je narozdíl od předchozích živáků překvapivě jistější ve vyšších tóninách.

Scéna měla futuristický charakter.Scéna měla futuristický charakter.foto: Novinky/Vladimír Michna

Co je však z výsledného záznamu patrné, je především změna režiséra. Jim Yukich, který režíroval většinu předchozích koncertních záznamů a přesně věděl, který záběr v hudebním kontextu použít, byl nahrazen Davidem Malletem. Ten se sice nedopouští viditelných chyb, jeho přístup je však odlišný.

Lze mu například vytknout, že při pasážích, kdy obecenstvo aplaudovalo při oblíbených hudebních sekvencích (například v In the Cage, Cinema Show, Firth of Fifth), zabíral mnohdy pouze jednotlivé fanoušky a rezignoval na delší spektakulární záběry na statisícový dav. Navíc si mezi diváky vyhlídl několik svých „favoritů“ (či favoritek) a záběry kamery na ně vybíral opakovaně. Proboha proč?

Zbytek jeho práce je však třeba pochválit, většinu podstatných momentů pochopil a nenechal je zapadnout do propadliště dějin. Zvláště jímavé jsou záběry při „nájezdech“ pohyblivých vysutých kamer nad hlavy fanoušků, kdy si divák u televize může prohlédnout komplexním pohledem celé zaplněné římské Circo Massimo.

Genesis hrají Domino.

Genesis hrají domino.
foto: Novinky/Vladimír Michna

Come Rain Or Shine

Třetí disk s názvem Come Rain or Shine (v překladu Ať prší nebo svítí - při několika koncertech evropského turné totiž silně pršelo) obsahuje zákulisí kapely před i po zahájení turné. Dokument ukazuje několik mimořádně zajímavých momentů, které jsou v porovnání s předchozími vydanými video-dokumenty kapely zcela bezprecedentní.

Naštvaný Collins a upřímný Stuermer

Režie se nezdráhala použít například záběr, kdy jinak vždy usměvavý a vtipkující Collins hodí ve zkušebně naštvaně tamburínou o zem poté, když zjistí, že nezahraje složitý part bicích při skladbě Dukes Travels. (Finální verzi skladby před publikem hraje Collins méně náročným rytmem). Následuje prostřih na rozhovor s kytaristou Darylem Stuermerem, který bez obalu říká, že je nutné skladby cvičit také individuálně, což on a bubeník Chester Thompson dělají.

Režisér dokumentu tak vtipně poukázal na Collinsovu lehkomyslnost, ale holohlavý lamač dívčích srdcí to jistě přejde s humorem jemu vlastním. Vždyť velká část záběrů z hudebních zkoušek obsahuje jeho upřímná přiznání, že už to nejde jako dřív, nebo že je třeba skladbu snížit o tón níž. Fascinující však je, že poslech konečné verze koncertu tyto dojmy vůbec nepotvrzuje, jelikož Collins a spol. naživo hrají stále skvěle.

Při písni Ripples bylo slyšet fanoušky zpívající refrén po celém údolí.Při písni Ripples bylo slyšet fanoušky zpívající refrén po celém údolí.foto: Novinky/Vladimír Michna

Co však ukázky z příprav potvrzují, je fakt, že kapela Genesis je a byla vždy vedena Banksem a Rutherfordem. Ti mají hlavní slovo ve studiu a jejich nápady převažují, stejně tak se podílejí na podobě scény a pódia. Collins na místo konečných příprav, které se konaly v jedné obrovské skladové hale v Bruselu, dorazil až asi dva týdny před oficiálním zahájení turné v Helsinkách.

Kde jsou domina?!

Kapela se s fanoušky podělí i o dramatické chvíle několik dnů před zahájením turné. Při zkoušení videoprojekce na obrazovkách za pódiem u písně Domino najednou Mike Rutherford vyděšeně vykřikne: "A kde jsou domina?" S Banksem na sebe vytřeští oči a problém je tu - jen pár dnů před zahájením turné chybí domina u projekce k Dominu! A to je opravdová hrůza.

V realizačním týmu vznikne takové dusno, že samotný divák u televize začne mít strach, zda se technikům podaří problém do začátku turné vyřešit. Tým zodpovědný za videoprojekci je v dokumentu ukázán jako skupinka neschopných koktajících ajťáků, kteří jsou před Rutherfordem a manažerem skupiny Tony Smithem "takhle malí".

Již při prvním koncertě je ale vše stoprocentně v pořádku a fanoušek samozřejmě nic nepozná. Nutno přiznat, že padající domina velká jako domy za probleskující scénou při vyrcholení skladby Domino jsou pro diváky ohromujícím zážitkem.

Kostky domina jsou na plátně za pódiem připraveny na svůj pád.Kostky domina jsou na plátně za pódiem připraveny na svůj pád.foto: Novinky/Vladimír Michna

Jediné, co je možné tvůrcům videoprojekce vytknout, je podivný svalnatý 3D atlet běhající za scénou při skladbě In the Cage. Nejenže se k písni vůbec nehodí, ale jeho počítačová vizáž uráží temnou mystiku legendární skladby. Za mřížemi klece měl spíše úpět nějaký novodobý Rael, a ne běhat „stovku“ vymodelovaný výplod jednoho příliš originálního mozku z realizačního týmu.

Potřebuji jinou stoličku

Zajímavá je také historka s hledáním „té pravé stoličky“ pro bubenický duet Collinse a Thompsona. Šprýmař Collins si totiž pár dnů před prvním koncertem umínil, že tradiční drum session začnou oba muzikanti bubnovat na dvě barové stoličky a poté plynule přejdou k bicím.

Chester Thompson a Phil Collins při Chester Thompson a Phil Collins při "konverzaci se dvěma stoličkami."foto: Novinky/Vladimír Michna

Žádná stolička však neměla ten správný zvuk, tak se tedy dva Collinsovi asistenti vydali do blízkého hypermarketu takovou najít a koupit. Podařilo se to až na druhý pokus, přičemž se oba zaúkolovaní technici nevyhnuli použití několika otřelých sprostých slov na adresu manažera prodejny.

Teprve až na závěr dokumentu se divák může seznámit s problémy, které provázely mnohá vystoupení, když hustě pršelo. Záběry na promoklé desetitisícové davy působí vskutku depresivně. Při koncertě v Říme však bylo nebe bez mráčku a počasí vyšlo skvěle.

Koncertní DVD When In Rome je výborným a dobře udělaným záznamem jedné neopakovatelné noci, která se zapíše do dějin rocku. Doprovodné ukázky ze zákulisí představují v dějinách Genesis zatím neuskutečněné nahlédnutí pod pokličku příprav velkého turné, což mohou nejen skalní fanoušci vyvažovat zlatem.