V pekingském Olympic Expu se objeví po boku dalších pěti světových sochařů a výtvarníků. „Pro olympiádu jsem vytvořil reliéf znázorňující dva zápasníky wrestlingu. Přemýšlel jsem o tomto tématu delší čas. Je zde totiž nádherně viditelná hra svalů a napětí v boji. Vyhovovalo mi, že jsem na obraze použil dva materiály, a to měď společně s bílým hliníkem. Každý z bojovníků má tedy jinou barvu pleti. Tímto způsobem jsem chtěl vyjádřit poselství olympijských her,“ vysvětlil pro Právo čtyřicetiletý Patúc.

Ve svém skromném bratislavském ateliéru umístěném ve sklepě rodinného domu už slovenský sochař vytváří originální technikou vyplétání hliníkových pásků další díla.Ve svém skromném bratislavském ateliéru umístěném ve sklepě rodinného domu už slovenský sochař vytváří originální technikou vyplétání hliníkových pásků další díla.foto: Právo/Aleš Fuksa

Těžko říct, zda porotce při výběru oslovila olympijská myšlenka nebo spíše jedinečnost technického provedení samotného díla, které zařadili do kategorie dvojrozměrných obrazů. A to přesto, že oba zápasníci vystupují z obrazů a vytvářejí třetí prostor.

Začalo to mumií

„Na techniku zaplétání hliníkových pásků do sebe jsem přišel na studiích Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě, kterou jsem dokončil v devadesátém sedmém roce. Byla to úplná náhoda. Jako první jsem proplétáním vytvořil mumii. Ta mě vlastně doprovází až dodnes, charakterizuje můj styl,“ říká umělec, který pochází ze Smrdáků nedaleko slovenských Senic. Na škole se delší čas hledal, zkoušel různé techniky. A k vyplétání plechových proužků se vrátil až několik let po studiích.

Tenkostěnné pásky se snaží umělec spojovat svařováním, lepením i přibíjením na další materiál. Korpus vždy tvoří buď měď nebo dřevo, do kterých vsazuje zapletené postavy, zvířata či různé předměty. „Samotnou technologii neprozradím. Jen naznačím, že je potřeba jednotlivé figury vystupující z prostoru i pracně modelovat. Nepoužívám při tom klasické techniky reliéfu. Musím si nejdříve připravit pozadí a teprve pak do něj vkládám figury,“ přiblížil sochař, jehož dílo porota zařadila mezi výtvarné práce.

Ivan Patúc se stal se svým reliéfem nazvaným Wrestling celkovým vítězem v kategorii dvojrozměrných obrazů. O jeho prvenství rozhodla mezinárodní porota složená z uměleckých odborníků a členů kulturní komise MOV. Spolu s ním se v Pekingu představí další dva výtvarníci - Thaiwanec Kao Čing-juan s dílem Sprint a Američan Kadir Nelson s Anatomií házenkářského družstva. Slováci však uspěli i v druhé kategorii trojrozměrných děl.