Hlavní obsah

Tanec Praha představil přední izraelský soubor

Právo, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Že bude vystoupení souboru Kibbutz Contemporary Dance vrcholem letošního Tance Praha, bylo jasné už před jeho začátkem. Jde totiž o jeden z nejlepších souborů současnosti. Mnohovrstevnaté představení Ekodoom však předčilo očekávání. Kaleidoskop proměňujících se obrazů nabídl reflexi komplikované současnosti, která je ovládána supermoderní technologií, zároveň však i primárními emocemi a agresí.

Foto: Tanec Praha, Právo

Choreograf Rami Be’er nenechal diváka v klidu.

Článek

Úvod je tíživě chmurný: první obraz tanečnice v kobce, z níž vyrůstá zelený strom, se jeví jako tíživá metafora svázanosti člověka s přírodou, následující scéna defilujících řad lidí může symbolizovat vojáky římské i dnešní a trhavé pohyby ramen pochodujících naznačují, že se člověk může změnit v pouhou robotickou loutku. Toto varování prostupovalo představením jako jeden z leitmotivů. Nejsilnější bylo ve scéně na píseň skupiny Laibach, kdy si brutální hudba tanečníky zcela podmaňovala.

Druhá část odlehčila zatěžkaný úvod hravostí, ale zároveň zněla němčina – naznačující, že se tu možná baví vojáci wehrmachtu. A aby nikdo nebyl na pochybách, že nejde o lyrické zjemnění, byly scény přehrávány až do „amarcordovské“ grotesky.

Skutečné zjemnění přinesl až závěr s padajícími sněhovými vločkami, ale choreograf Rami Be’er nenechal ani teď diváka v klidu – a opět vše převrátil. Otevřel scénu, takže bylo vidět do zákulisí, aby zdůraznil, že je to jen hrané. Nebo snad ne? Interpretace je na divákovi, Be’er nenabízí příběh ani vysvětlení svých obrazů.

Představení bylo výjimečné ještě z jednoho důvodu – i když tanečníci souboru mají baletní školení, Be’er nenabízí neoklasiku, často pracuje s pohyby až mechanickými, přehnaně afektovanými, až groteskními nebo extatickými. A pokrčené nohy a došlapování na celé chodidlo ukazují i inspiraci japonskými technikami.

Cena pro objev roku

Před pondělním vystoupením izraelského souboru na festivalu Tanec Praha byly v Hudebním divadle Karlín předány tři ceny. Nejvýznamnější, Cenu Sazky pro objev v tanci pro rok 2008, a s ní i 400 tisíc korun na novou inscenaci, získala Lenka Bartůňková za choreografii Knihovna. Rozhodlo až dodatečné hlasování, protože stejný počet hlasů měl i Michal Záhora za Resonanci. Cenu za interpretaci získala Helena Arenbergerová za svůj výkon v choreografii Holdin’ Fast. Cenu diváka během České taneční platformy získal Vojtěch Švejda s originálním autorským představením Albert se bojí.

Před pondělním vystoupením izraelského souboru na festivalu Tanec Praha byly v Hudebním divadle Karlín předány tři ceny. Nejvýznamnější, Cenu Sazky pro objev v tanci pro rok 2008, a s ní i 400 tisíc korun na novou inscenaci, získala Lenka Bartůňková za choreografii Knihovna. Rozhodlo až dodatečné hlasování, protože stejný počet hlasů měl i Michal Záhora za Resonanci. Cenu za interpretaci získala Helena Arenbergerová za svůj výkon v choreografii Holdin’ Fast. Cenu diváka během České taneční platformy získal Vojtěch Švejda s originálním autorským představením Albert se bojí.

Kibbutz Contemporary Dance Company: Ekodoom choreografie Rami Be’er 9. 6., Praha, Hudební divadlo Karlín

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám