Hlavní obsah

Beckett, Duschamp i Genet za kamerou

Právo, Michal Procházka, Rotterdam

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Filmový festival, probíhající od 23. ledna do 3.února v holandské přístavní i obchodní metropoli po sedmatřicáté, promítá rok příklady radikálních, osobitých i mezních přístupů v kinematografii. Letos je velkou zajímavostí, že se organizátorům podařilo shromáždit některé staré unikátní filmy, pohybující se občas na hranici filmu a výtvarného umění a jiných médií.

Foto: Profimedia.cz

Na festivale běží í raritní snímek o Bustreu Keatonovi.

Článek

Uvedeno je v Rotterdamu například jediné filmařské dobrodružství Samuela Becketta, jenž realizoval v roce 1965 snímek Film s Busterem Keatonem, aniž by jej v něm ale nechal hlavního protagonistu promluvit jediné slovo. Snímek je spíše pokusem o zachycení lidského pozorování i sebepozorování, stejně jako studií Keatonovy masky.

Historii avantgardy připomíná Duschampův abstraktní snímek Anémic cinéma (1926), v němž před našima očima rotují nonsensové fráze v podobě otáčející spirály. Francouzský „prokletý milenec“ a poutník Jean Genet se zase posmrtně připomíná jako filmař surrealistické poémy Píseň lásky (1950), v níž francouzský dozorce orgiasticky pozoruje masturbující vězně. Mimochodem kvůli explicitně homosexuálnímu obsahu  byl film, inspirovaný tvorbou Jeana Cocteau či Kennetha Angera, dlouho ve Francii zakázán, ale Genetovi se podařilo s Jonasem Mekasem propašovat jej po částech do Ameriky.

Festival ale v uvozovkách objevuje i moderní umění v podobě například kratších snímků Camerona Jamieho, jenž se věnuje jinak body artu až na hranici téměř przkoumávání lidské antropologie. V kinech jsou zde ke shlédnutí i kontemplativní snímky Světlany Proškurinové, první dámy uměleckého ruského filmu, která se ve filmech pokouší přiblížit tajemství i pochody lidských psychických mentálních pochodů.

Reklama

Výběr článků

Načítám