Filmař, spolupracující na začátku například s Francois Truffautem, vystoupil v pátek na akademické půdě pražské FAMU a v rámci veřejné přednášky On set with French cinema představil svůj poslední film Tajemství. Jde o adaptaci autobiografického románu Philippa Grimberta. Příběh rozprostřený na půdorysu několika desítek let líčí zamotaný osud židovské rodiny, v níž se milostné karamboly protínají s traumatizující minulostí nacistické perzekuce.

"Když dnes mluvíme o obětech této tragédie, člověk má až pocit, jako bychom nehovořili o skutečných lidech. Proto jsem se naopak snažil ukázat tuto židovskou rodinu jako obyčejné lidi, kteří měli své slabosti, chyby i vášně. Ale tváří v tvář oné tragédii kvůli nim trpí pocitem viny, protože si myslí, že neměli právo na to, aby si je dovolili," uvedl v Praze filmař.

Melodrama na pozadí Holocaustu

Tajemství podle Millera je romaneskní široce rozkročený příběh, který pokrývá s pomocí složitě vrstvených časových rovin několik desítek let. Retrospektivně líčí zlomové okamžiky nešťastného dětství malého Francoise, který odkrývá traumatizující osud svých rodičů a jejich tajeného prvního manželství. Jeho otec Maxim se totiž před válkou oženil poprvé s jinou židovkou Hannah, ačkoliv se brzy zamiloval do jeho matky Tanii. Když přišel o první ženu i dítě v plynových komorách Osvětimi, oženil se podruhé a toto druhé, "náhradní" manželství s Taniou je už navždy spojeno s pocitem výčitek.

Ve filmu Tajemství Claude Millera se sešli i herci Patrick Bruel a Cécile De France. Foto: 10. Festival francouzských filmů

"Při přípravě tohoto snímku došlo k něčemu, co by se dalo nazvat castingem režisérů. Philippe Grimbert dlouho váhal, komu by měl nechat svěřit svou předlohu, nakonec si z několika lidí vybral právě mě," dodal v Praze Miller.

Film zaznamenal dva měsíce po uvedení ve francouzských kinech velký úspěch. "Bylo tomu tak i kvůli hereckému obsazení, ve kterém se sešla Ludivine Sagnier s Cécile De France a Patrickem Bruelem. Publikum bylo zvědavé vidět známé tváře v trochu netradičních rolích," myslí si autor.

Kult těla z 20. století

Zajímavé je na tomto filmu s tématikou represe Židů za druhé světové války i to, jak sensuálně ukazuje nejen přírodu, ale i lidské tělo. "Snažili jsme se tady zdůraznit něco, co bylo už v předloze. Panuje obecné povědomí, že s kultem těla, zdatnosti a všech těch absurdních fyzických proporcí přišel až Hitler. Ve skutečnosti se objevil už předtím a s ním i obnovený zájem například o Olympijské hry," zdůrazňuje Miller.

Ve filmu to vypadá, jako by se otec Maxim snažil s pomocí své záliby ve sportu odlišit od svého židovského prostředí. "Bylo paradoxem té doby, že mnozí Židé byli v uvozovkách zamilovaní do těch vysokých, blonďatých Němců. Obdivovali je, aniž tušili, co je vlastně čeká," uzavírá filmař.