Hlavní obsah

Filmař Claude Miller v Praze

Právo, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Renomovaný francouzský režisér Claude Miller přijel do Prahy při příležitosti konání 10. Festivalu Francouzských filmů, který se koná od čtvrtka 22. listopadu do příští středy v celé řadě měst České republiky.

Článek

Filmař, spolupracující na začátku například s Francois Truffautem, vystoupil v pátek na akademické půdě pražské FAMU a v rámci veřejné přednášky On set with French cinema představil svůj poslední film Tajemství. Jde o adaptaci autobiografického románu Philippa Grimberta. Příběh rozprostřený na půdorysu několika desítek let líčí zamotaný osud židovské rodiny, v níž se milostné karamboly protínají s traumatizující minulostí nacistické perzekuce.

"Když dnes mluvíme o obětech této tragédie, člověk má až pocit, jako bychom nehovořili o skutečných lidech. Proto jsem se naopak snažil ukázat tuto židovskou rodinu jako obyčejné lidi, kteří měli své slabosti, chyby i vášně. Ale tváří v tvář oné tragédii kvůli nim trpí pocitem viny, protože si myslí, že neměli právo na to, aby si je dovolili," uvedl v Praze filmař.

Melodrama na pozadí Holocaustu

Tajemství podle Millera je romaneskní široce rozkročený příběh, který pokrývá s pomocí složitě vrstvených časových rovin několik desítek let. Retrospektivně líčí zlomové okamžiky nešťastného dětství malého Francoise, který odkrývá traumatizující osud svých rodičů a jejich tajeného prvního manželství. Jeho otec Maxim se totiž před válkou oženil poprvé s jinou židovkou Hannah, ačkoliv se brzy zamiloval do jeho matky Tanii. Když přišel o první ženu i dítě v plynových komorách Osvětimi, oženil se podruhé a toto druhé, "náhradní" manželství s Taniou je už navždy spojeno s pocitem výčitek.

Ve filmu Tajemství Claude Millera se sešli i herci Patrick Bruel a Cécile De France. Foto: 10. Festival francouzských filmů

"Při přípravě tohoto snímku došlo k něčemu, co by se dalo nazvat castingem režisérů. Philippe Grimbert dlouho váhal, komu by měl nechat svěřit svou předlohu, nakonec si z několika lidí vybral právě mě," dodal v Praze Miller.

Film zaznamenal dva měsíce po uvedení ve francouzských kinech velký úspěch. "Bylo tomu tak i kvůli hereckému obsazení, ve kterém se sešla Ludivine Sagnier s Cécile De France a Patrickem Bruelem. Publikum bylo zvědavé vidět známé tváře v trochu netradičních rolích," myslí si autor.

Kult těla z 20. století

Zajímavé je na tomto filmu s tématikou represe Židů za druhé světové války i to, jak sensuálně ukazuje nejen přírodu, ale i lidské tělo. "Snažili jsme se tady zdůraznit něco, co bylo už v předloze. Panuje obecné povědomí, že s kultem těla, zdatnosti a všech těch absurdních fyzických proporcí přišel až Hitler. Ve skutečnosti se objevil už předtím a s ním i obnovený zájem například o Olympijské hry," zdůrazňuje Miller.

Ve filmu to vypadá, jako by se otec Maxim snažil s pomocí své záliby ve sportu odlišit od svého židovského prostředí. "Bylo paradoxem té doby, že mnozí Židé byli v uvozovkách zamilovaní do těch vysokých, blonďatých Němců. Obdivovali je, aniž tušili, co je vlastně čeká," uzavírá filmař.

Reklama

Výběr článků

Načítám