Slovní hříčka jeho názvu Sicko odkazuje k adjektivu "nemocný" a Hitchcockovu hororu Psycho. Šíleným je tady systém americké zdravotní péče, v němž jste - jak je patrné z filmu - odkázán na (ne)milosrdenství soukromých pojišťoven. Díky tomu 47 miliónů Američanů nemá zdravotní pojistku a ještě mnohem více lidí ani naději, že by za náročné zákroky u lékaře nemuseli solit jak mourovatí.

Ve filmu vidíme případy pacientů, které například rakovina připravila "v tržní logice" nejen o zdraví, ale také o veškerý majetek. Když to není výhodné, pojišťovny vás zkrátka nepojistí, a pokud to lze, ze svých závazků se vykroutí. Pojetí maximalizace zisku ve zdravotnictví končí ve filmu i tím, že nemocnice odváží pacienty v pyžamu taxíkem a vyhazuje je na ulici, když nezaplatí...

Je to komedie o realitě

Moore se proto s kamerou vydává do Kanady, Británie a Francie, aby přiblížil, jak v těchto zemích funguje všeobecná zdravotní péče, založená na solidaritě. Ve filmu se mu podařil i jeden mistrovský kousek. Vzal dobrovolné záchranáře z 11. září, kteří si v troskách newyorských dvojčat uhnali zdravotní potíže, aniž by si mohli dovolit podstoupit v Americe nákladnou zdravotní péči - a odvezl je k doktorovi na Kubu!

Třebaže Mooreovy filmy jsou v podstatě komedie, kterými nás provází komická postava rozčileného občana, jejich cílem není jenom pobavit diváky v kinosále. Mnohem více groteskní, absurdní a šílená je sama realita, kterou režisér napadá v podobě zástupců institucí nebo alarmujících statistik. Jde o donkichotský boj provokatéra proti zkorumpovanému světu.

Pohybujeme se na hranici "aktivistické" kinematografie, v níž se autor snaží vstoupit do politické arény, ovlivnit volby nebo - v případě filmu Sicko - debatu ohledně zdravotní péče. Ne náhodou informace o natáčení dokumentu vyvolala mezi představiteli pojišťoven ve Státech paniku. Veřejně se mluví o Moore efektu, který symbolizuje obávaná postava tohoto politického šprýmaře a aktivisty.

Nutno však dodat, že Moore umí nejen podbarvovat témata srdceryvnými příběhy, ale občas i ohýbat fakta ve svůj prospěch. Za to slíznul už nejednu facku od kritiků. Ale má také odvahu se postavit tomu i nejvíce pomazanému politickému či podnikatelskému "pupíku" a pokládá otázky, na které by veřejnost neměla zapomínat. Pojmenovává svět tak, jak si to už novináři ve velkých komerčních médiích snad ani nemohou dovolit. A už za toto osobní nasazení si zaslouží jedničku s hvězdičkou.

Sicko - USA (2007), 123 min.

Námět, režie, produkce: Michael Moore