Hlavní obsah

Sen a probuzení od Čechova po Nestroye

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Světová premiéra hry Pavla Kohouta Malá hudba moci otevře ve čtvrtek večer ve Stavovském divadle dvanáctý ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Kohout hru napsal původně německy pro rakouské divadlo k mozartovskému jubileu, ale nakonec spatří světlo ramp v českém překladu v Praze. Hra s mozartovskými jinotaji je příběhem mladého dirigenta Mazorta, v jehož kariéře se protínají vztahy milostné a politické.

Článek

Festival německy mluvícího divadla odstartoval již minulou sobotu prologem na mnichovské scéně Kammerspiele, kam organizátoři vypravili z Prahy dva autobusy zájemců o nepřenosnou inscenaci Čechovových Tří sester.

Inscenace Andrease Kriegenburga je jeho prvním setkáním s Čechovem a je patrné, že režisér usiluje více o postižení atmosféry hry než o precizní vyhrávání textu. Jednotlivé repliky v jeho pojetí přejímají i jiné postavy, text v polyfonní zvukové kompozici. Vše se odehrává v obrovském bílém pokoji, kde podlahu pokrývají vršící se stohy bělostného prádla, v němž se bíle oděné postavy ztrácejí jak v mrazivé závěji, a vrstva skořápek z ořechů, jejichž louskáním se zaměstnává nudící se společnost.

Postavy si nasazují obrovité bílé hlavy z papírmaše s velkýma namalovanýma očima, z nichž vyzařuje svíravý smutek a osamění, jejich pohyby i intonace připomínají napůl stařecké, napůl dětské loutky tančící svůj "tanec smrti" bez zaujetí i perspektivy. Hudba, v níž znějí ruské melodie stejně jako písničky Beatles, posouvá přežívání tří sester do polohy kabaretního balábile. Je to jevištně působivá, ale při vší obdivuhodné herecké preciznosti artistně jednotvárná exhibice, jež odnikud nikam nesměřuje, přičemž použití jednotlivých výrazových prostředků lze rozklíčovat jen stěží.

Jedenáct dalších inscenací

Pražský divadelní festival nabídne do 18. listopadu jedenáct dalších inscenací, jejichž leitmotivem je sen a probuzení, jak signalizuje i Wedekindova hra Probuzení jara, kterou přiveze hannoverská činohra. Pozornost domácích diváků jistě vzbudí švýcarská skupina Rimini Protokoll, která se úspěšně uvedla na zářijovém divadelním festivalu v Plzni, s inscenací na téma Marxova Kapitálu, stejně jako svérázná adaptace Shakespearova Snu noci svatojánské, kterou připravila hvězda německého divadla Klaus Maria Brandauer, jenž odehraje všechny postavy hry.

Mnichovské Kammerspiele se na festivalu objeví znovu prostřednictvím inscenace Víra, naděje, láska a na závěr přiveze vídeňský Theater in der Josefstadt Turriniho hru Můj Nestroy s osobitým pohledem na klasika rakouské divadelní historie.

Festival myslí i na děti, jimž budou věnována představení Královská cesta kolem světa a kouzelnická show dvojice Dixon a Heidi. Na festivalu budou zastoupeny všechny německy mluvící země - Německo, Rakousko, Švýcarsko i Lucembursko, jež se představí scénickým čtením z Deníku Anny Frankové.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám