Zdá se, jako by kinematografický um zastínila obří atrapa dělové koule, kterou umělci umístili do hrubě a účelově vybourané zdi hlavního Paláce na znamení, že ve světě panuje válka. A film se mnohem více než kdy jindy politizuje.

Více než o filmu se mluví o Iráku a o zhoubném vlivu médií. A pak se divíte, že se v soutěži objeví přihlouplá komedie The Darjeeling Limited uváděná s předfilmem Hotel Chevalier. Americký filmař Wes Anderson si v ní utahuje z duchovní cesty tří bratří po Indii, plné vousatých Indů a nejbizarnějšího duchovna. A bohužel není vtipný.

Dylana hrajou tři herci

Jeden z taháků festivalu, snímek Todda Haynese I am not There (Nejsem tam), který měl přiblížit kariéru Boba Dylana, je srozumitelný jen jeho skalním fanouškům. Hodinu se snažíte dešifrovat všechny narážky, zatímco Dylana si tu zahrajou hned tři herci: Richard Gere, Heath Ledger a dokonce Cate Blanchettová.

"Filmy a příběhy mají smysl, protože stále v moderním světě brání člověka, aby měl právo na to být emocionální, složitý, křehký a ne jen výkonnou mašinou na práci," prohlásil tady renomovaný francouzský filmař Arnaud Desplechin, jehož známe i z naší televize a z filmů Esther Kahn či Učená pře Aneb můj pohlavní život.

Představitel (ego)autorského filmu 90. let uvedl v sekci mistrů filmového plátna snímek Milovaná, který natočil o vlastním otci v době, kdy on prodával starý rodinný dům. Vytvořil esej o zvláštní lásce muže, který byl celý život obklopen ženami (královnami), ke své biologické matce, již nikdy osobně nepoznal.

Británie je velkým skladištěm

České publikum bude zajímat další (staromódní) sociální drama Kena Loache To je svobodný svět, v němž se režisér vydal se scenáristou Paulem Lavertim mezi ilegální pracovníky, cestující za levnou prací do Británie. Skličující svět dravého byznysu, který pohánějí okrádaní chudáci, zištnost a naprostá ztráta soucitu i smyslu pro komunitu nahlížejí skrz příběh mladé a nakonec stejně bezectné podnikatelky s pracovní silou.

"Ovšem ona je stejně viníkem i obětí systému. Británie se stala velkým skladištěm ovládaným supermarkety, ve kterých pracují nejzoufalejší chudáci v nelidských podmínkách. Vláda to pokrytecky toleruje, protože právě díky nim se drží nižší ceny," uvedl v Benátkách Loach.

Nakonec byla nejvíc strhujícím filmem soutěže téměř tříhodinová románová freska jedné rodiny na jihu Francie Zrno a mezek. Jméno režiséra Abdellatifa Kechiche je nám také známo, jeho snímky Voltairova chyba a Únik u nás už běžely.

Tentokrát vystavěl se skupinou neherců podobenství na příkladu života šedesátiletého unaveného muže, který přišel o práci v docích a odcizil se vlastní rodině. Ještě naposledy se chápe šance a snaží se otevřít rodinnou restauraci na zrekonstruované lodi.