Hlavní obsah

Policisté: Viníkem kolapsů na D1 jsou nezodpovědní řidiči

Pryč jsou pionýrské doby, kdy po nové dálnici D1 jezdilo pár škodovek a trabantů, občas se mihla stranická volha nebo Tatra 603. Dnes 200 kilometrů mezi Prahou a Brnem denně urazí průměrně 40 000 vozidel, ve špičce u Prahy až 100 000. Na takové parametry však nebyla stavěná. Hlavním viníkem kolapsů na přetížené komunikaci je ale zvyšující se agresivita a nezodpovědnost řidičů, shodují se policisté.

Článek

Počet nehod se za třicetiletou existenci komunikace zvýšil někde až o 800 procent. Důvody: vysoká rychlost, mikrospánek i alkohol. Rozšíření D1 o třetí jízdní pruhy je jen hypotetické, protože stát nemá potřebné miliardy.

Zlepšit by se měl podle policistů i dopravních odborníků alespoň výstražný informační systém. V 70. letech minulého století se například na domašovském úseku D1 stalo kolem stovky nehod ročně. Loni rekordních 777. "Obdobná je situace i na dalších padesátikilometrových úsecích," říká policejní komisař Otto Valeš.

Pět let se podílel na stavbě rychlostní komunikace a před třiceti lety nastoupil na nově vzniklé dálniční oddělení policie. Zatímco před 30 lety se po D1 řítily vozy stokilometrovou rychlostí, letos tu neurvalému řidiči vozu audi naměřil radar 254 kilometrů v hodině na mokré vozovce.

Začínali s holýma rukama

Po otevření dálnice na ní dlouho neexistoval žádný záchranný systém. Policisté k nehodě vyjížděli s lanem a se železnými sekyrami od hasičů, se kterými vyprošťovali zaklíněné posádky havarovaných vozů. Později jim o víkendech v rámci systému Narex pomáhaly lépe vybavené posádky dobrovolníků. Aby do policistů zasahujících u nehody nenarazili další řidiči, vyrobili si podomácku majáky, které umísťovali na svodidla.

"Východní Němci s trabanty dokázali divy, řítili se z kopce stokilometrovou rychlostí. Při předjíždění se přívěs rozkmital a trabant často převrátil," líčí Valeš. Dnes je záchranný systém profesionální. K vážným nehodám vyjíždějí hasiči, záchranáři a policisté, vzlétají vrtulníky. Spolupráci zajišťují jazykově vybavení operační důstojníci na lince 112.

"Na smrt se nedá zvyknout," říká komisař. "Nejhorší je, když člověk pomoci už nemůže," dodává. Řidiči jsou podle něj neurvalí, čím dál víc ohrožují nevinné lidi. Služební zbraň ale použil jen jednou, i když si několikrát zachránil život skokem přes svodidla. Hledanému pachateli je obvykle jedno, že někoho zraní. Zastřelit musel pouze sraženého kance, který ohrožoval lidi.

Domašovští policisté řeší ročně asi 30 případů střetů aut se zvěří. Jednou bezpečnost řidičů ohrožovalo třicetihlavé stádo ovcí, které chodilo lízat sůl na skládku cestářů.

Nejkurióznější příhodu má Valeš z roku 1977. Tehdy na střechu služebního vozu skočil přes svodidla jelen. Kapitální dvanácterák rozbil parožím okno a zabodl se do kabiny. Na místě byl mrtev a prasklou lebku potom nimrodi věnovali jednomu z policistů, který napadení přežil skrčen v kabině. Stádo jelenů žije poblíže policejní budovy v Domašově dodnes.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám