Hlavní obsah

Honda smetla policejní felicii více jak ve stovce

Právo, Jiří Růžička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PROSTĚJOV

Osobní vůz Honda Accord, který v pátek v podvečer smetl ze silnice u Prostějova policejní felicii s dvoučlennou posádkou, se pohyboval rychlostí vysoce převyšující 100 kilometrů v hodině. Právu to v sobotu řekl soudní znalec z oboru silniční dopravy.

Foto: Jiří Smutný

Ilustrační snímky z loňských Brněnských Vánoc

Článek

Při nehodě přišli o život inspektoři Obvodního oddělení Policie ČR v Prostějově čtyřicetiletý nadpraporčík Ivo Kučera a osmapadesátiletý nadporučík Radovan Doba.

Na místě zemřel i řidič hondy, třiadvacetiletý Michal Kadlec z Prostějova. Znalec zkoumal oba vozy přímo na místě nehody a v sobotu dopoledne na policejním pracovišti.

Slisovaný motor pod sklem

"Podle stop na místě nehody, deformačních účinků a dalších indicií lze konstatovat, že honda jela rychlostí hodně přes 100 kilometrů v hodině," řekl v sobotu znalec Právu. Oba vozy jsou zcela zdemolované, policejní felicie má motor srovnaný na úroveň čelního skla.

Honda jela směrem od Kostelce na Hané a v mírné pravotočivé zatáčce se ve vysoké rychlosti střetla s osobním vozem Š 105. Ten se po nárazu otočil o sto osmdesát stupňů, jeho posádka vyvázla bez vážnější újmy.

Honda se po kolizi se škodovkou vytočila a v levém jízdním pruhu svým pravým bokem vrazila do čela policejní felicie. Ta se podle znalce pohybovala rychlostí nanejvýš 30 až 40 kilometrů v hodině.

Náraz byl tak silný, že oba vozy po něm ještě doslova odletěly patnáct metrů zpět v protisměru jízdy felicie. Po střetu zůstala v krajnici pod plechy hondy vyrytá jáma o rozměrech dva krát jeden metr, hluboká 15 až 20 centimetrů.

Honda se řítila po dvou kolech

"Oba vozy, do nichž honda nabourala, jely přitom ve svém směru v pravé polovině vozovky, tedy podle předpisu," zdůraznil komisař kriminální policie v Prostějově Jiří Sekanina. O rychlosti hondy svědčí i výpověď řidiče prvního nabouraného auta, podle něhož se honda vyřítila ze zatáčky po dvou kolech.

Soudní znalec upozornil, že policejní felicie se za škodovku zařadila jen okamžik před nehodou, když stála na cestě odbočující z hlavní silnice a ujela po hlavní sotva několik desítek metrů.

Okresní policejní ředitel v Prostějově Zdeněk Riedinger Právu sdělil, že felicie byla vybavena radarem a na výjezdu z Prostějova měla za úkol běžnou hlídkovou službu, do níž patří i kontrola rychlosti projíždějících vozidel.

Nabízí se úvaha, že policisté měřili rychlost škodovky a vyjeli za ní na hlavní silnici v místě, kde je ještě rychlost omezená na 50 km/h. Honda do nich narazila jen o pár metrů dál, již za cedulí označující konec obce, tedy v místě, kde je maximální rychlost omezená na 90 kilometrů v hodině.

"Po výjezdu na hlavní silnici ani felicie nemohla jet rychleji než čtyřicítkou, protože by větší rychlost po rozjezdu nezískala," míní znalec. Policejní auto nemělo zapnutý maják ani houkačku. "Zda policisté vyjeli za škodovkou po měření rychlosti, nebo se normálně zařadili na silnici, to už nemáme jak zjistit. O použití majáku nežádali," řekl Jiří Sekanina.

Otazník nad pásy

V troskách hondy vyletěly při nárazu oba přední airbagy, felicie jimi vybavená nebyla. Ve změti roztříštěného skla, umělé hmoty a mezi pokroucenými plechy se na obou vozidlech zdají takřka netknuté bezpečnostní pásy při bočních sloupcích.

"Řekl bych, že řidič hondy pás připnutý neměl, policejní felicii budu ještě zkoumat. Podrobnější odpověď, zda byly bezpečnostní pásy použity, dá soudní pitva, kde by stopy na tělech po použití pásů měly být zřetelné," vyhýbavě uvedl znalec. Při takovém stupni deformace obou vozidel by ani airbagy, ani bezpečnostní pásy však podle něj zřejmě příliš nepomohly.

Soudní pitva všech tří zemřelých proběhne podle ředitele Riedingra v pondělí. "Musí se přesně zjistit příčina smrti a vyloučit, že ke smrti nedošlo jinak než v důsledku dopravní nehody a také případný vliv alkoholu," uvedl Riedinger.

Černý prapor, hořící svíčky

Policejní auto v době nehody řídil starší z kolegů Radovan Doba. S Ivo Kučerou nastupovali službu v pátek ve 14 hodin a končit měli ve 22 hodin.

Před odchodem do terénu se ještě agilní sportovec Kučera s patnáctiletou policejní praxí naposled bavil s jedním z kolegů o hokeji, jehož policejní noční ligu v Prostějově spolupořádal.

Jeho kolega Doba pracoval u policie přes dvacet let a podle jeho kamarádů už čekal na důchod, který mu už ekonomové propočítávali, a na platnost nového zákona o služebním poměru, jež by mu přinesl lepší podmínky. Každý z policistů měl dvě děti.

"O tragédii jsme informovali okamžitě jejich nejbližší a nabídli jsme pomoc a vyjádřili upřímnou soustrast. Dohodneme se s nimi i na organizaci a účasti na pohřbu. Rodinám se dostane i patřičného zabezpečení," sdělil ředitel Riedinger.

"Těžko se mi o takových věcech mluví. Všech policistů se to dotklo. Ale tady nejde o to, že zahynuli policisté. Je třeba si uvědomit, že v důsledku hazardu na silnici mohla tragédie postihnout rodinu kohokoli z občanů," uzavřel Riedinger.

Na místě tragédie se ihned v sobotu dopoledne objevily rožnuté svíčky. Z budovy Okresního ředitelství policie ČR v Prostějově vlaje černý prapor.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám