Hlavní obsah

Až polovina volání na linku 112 jsou omyly či zneužití

Novinky, Novinky, pno, Právo, Tomáš Prchal
ČR

Více jak padesát procent hovorů směřujících na tísňovou linku 112 jsou omylem, nebo za nimi stojí přímo zneužití. V určitých regionech se však toto číslo blíží k 90 procentům. Jen za rok 2005 přijali operátoři na této lince v České republice více jak 4 800 000 hovorů. Linka 112 tak postupně vytlačuje dříve často používanou linku 150.

Článek

V roce 2005 bylo na lince 112 zaznamenáno celkem 4 833 000 hovorů a na lince 150, která patří výhradně hasičům, 874 000 hovorů. Z toho je patrné, že linka 112 se stává dominantní. Z uvedeného počtu je více jak 50% hovorů, které jsou buď omylem, či přímo zneužitím tísňové linky," uvedl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Petr Kopáček.

Zde je však třeba připomenout, že do celkových čísel jsou zaznamenána i taková, která například suplují oznámení události, o které již hasiči vědí nebo takové hovory, kdy byla linka zavěšena ještě před přijmutím operátorem.

Až 90% omylů a zneužití na severu Čech

"Devadesát procent hovorů, které přijímá na tísňovou linku 112 operační středisko hasičů v Ústeckém kraji, jsou omyly nebo dokonce úmyslné zneužití. Lidé si přitom myslí, že když vyndají z mobilu SIM kartu, nelze je dohledat. Je to ale omyl, technické možnosti linky 112 odhalí výrobní číslo telefonu a lze lokalizovat i místo, odkud vtipálek volá," vysvětlil vedoucí střediska Jaroslav Vaněk.

"V souvislosti s blokováním linky 112 jsme podali několik trestních oznámení a pachatel byl také vypátrán. U nezletilců je však stíhání vzhledem k jejich věku zastaveno," doplnil Vaněk.

"Polohu volajícího znázorní šipka na mapě a pak lze v případě, že jde o opravdové tísňové volání, bleskově zorganizovat ve spolupráci s policií a záchrankou pomoc," řekl Jan Rudolf, vedoucí odboru operačního řízení Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje. Měsíčně odbaví operátoři ústeckého střediska i 60 000 hovorů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám