Hlavní obsah

Padesátku v obcích si hlídáme už dvacet let

Novinky, Ondřej Kořínek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnozí řidiči už tu dobu ani nepamatují - v neděli je to přesně dvacet let od chvíle, kdy byla snížena nejvyšší dovolená rychlost v obcích na 50 km/h. Zároveň se zvýšila rychlost na dálnicích, a to na 130 km/h.

BEZ KOMENTÁŘE: Měření rychlosti přenosným radarem v KladněVideo: Pavel Jaňurek, Novinky

 
Článek

Prvního října 1997 vstoupila v platnost vyhláška číslo 223/1997 Sb., která snížila rychlost z 60 km/h na 50 km/h v obcích a na dálnicích mimo obec ji zvýšila ze 110 na 130 km/h. Zároveň byly motocykly postaveny na úroveň vozidlům do 3,5 tuny.

Rychlostní limit ve městech se tak vrátil na úroveň roku 1975, do kdy museli řidiči jezdit maximálně 50 km/h, poté se zvýšil. Během 90. let vyšlo najevo, že šedesátka je rychlost, která představuje v ulicích obcí příliš velké riziko. Potvrzovala to i statistika zraněných a mrtvých. Jako příklad sloužily jiné státy Evropy, kde už maximální padesátikilometrová rychlost platila.

Foto: David Ryneš, Novinky

Počet usmrcených osob na silnicích v ČR

V tisku se v roce 1998 uvádělo, že snížení rychlosti znamenalo šestiprocentní pokles počtu nehod, alespoň v Praze. O rok později hlásal titulek České tiskové agentury, že „Díky snížené rychlosti v obcích bylo ‚zachráněno‘ 130 životů.“ Vycházel z tiskové konference o dopravních nehodách. Zvýšení rychlosti na dálnicích však podle tehdejších představitelů policie mělo opačný důsledek. Na dálnicích v roce 1998 zemřelo o deset lidí více než v roce předchozím.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti Policií ČR v obcích
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
201695 83917 05666,7 mil. Kč
2015103 24817 01868 mil. Kč
2014111 93620 86976,6 mil. Kč
2013113 40316 42080,1 mil. Kč
201292 09335 55789,5 mil. Kč
Zdroj: Policejní prezidium

„Argument pro snížení rychlosti byl a vlastně stále je bezpečnost chodců a snížení hluku. Samotné snížení či zvýšení rychlosti vždy budí vášně mezi kritiky a podporovateli. Statistiky hovoří pro podporovatele snížené rychlosti jasně a nemyslím si, že v současné době existuje politická či jiná vůle s rychlostí něco dělat, byť poslední dobou začaly rezonovat myšlenky o zvýšené rychlosti na dálnicích,“ řekl Novinkám manažer Autoklubu České republiky Libor Budina.

Foto: Profimedia.cz

Nejvyšší povolená rychlost se snížila před 20 lety.

Pozitivní řešení

Podobně hovořil i ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. „Co se týče obcí, tak snížení rychlosti hodnotíme pozitivně, byl to trend, kterým šla celá Evropa. Co se týče dálnic, tam je situace mírně opačná. Navýšením limitu v té době došlo k nárůstu počtu usmrcených osob, ale bylo to spíš v prvním období. Od roku 2004 počet začal zase klesat. Ovšem ne vždycky mohla za úmrtí nepřiměřená rychlost,“ řekl Novinkám Lerch.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti Policií ČR mimo obec
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
201646 2736 20741,1 mil. Kč
201544 2264 67038,6 mil. Kč
201445 6555 28639,6 mil. Kč
201341 7724 36138,3 mil. Kč
201238 9055 18440,8 mil. Kč
Zdroj: Policejní prezidium

Jak dále vysvětlil, vedení policie není zastáncem zvyšování rychlosti na dálnicích, jak se o tom v minulosti hovořilo.

„Nejsme zastánci jakéhokoliv zvyšování rychlosti na dálnici. Diskuze ke snižování rychlosti nebyly ani otevírány. Snížení rychlosti je odůvodněné v místech, kde jsou například často nehody. Rychlost v obcích by měla zůstat nezměněna,“ sdělil šéf dopraváků.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Praze
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
pol.201756195 124289 600 Kč
2016994273 234541 100 Kč
20152 453323 3901,3 mil. Kč
20142 408229 1161,3 mil. Kč
201311 313220 5389,5 mil. Kč
201225 867384 69422,6 mil. Kč
Zdroj: MP Praha

Hranice, kterou by řidiči měli dodržovat, je však často porušována. Policie i strážníci, kteří rychlost kontrolují, nemají dostatek kapacit, aby pokryli všechna frekventovaná místa. Podle průzkumu redakce mezi městskými policiemi největších českých měst měří strážníci nejčastěji u základních a mateřských škol, obytných zón, zastávek MHD a na místech, kde to vyžadují občané či radnice.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Brně
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
201656081180neuvedena
201560721343neuvedena
20144159 (souhrnně)neuvedena
20134115 (souhrnně)neuvedena
Zdroj: MP Brno

Například v Praze strážníci využívají především automatické radary, v Brně a Olomouci převážně ruční přenosné radary. V Plzni a Liberci využívají městští policisté radary zabudované v autě. Podle toho se také odvíjí počet uložených pokut, poněvadž pokud jsou používány automatické systémy, putuje přestupek rovnou správnímu orgánu.

Přehled počtu přestupků a celkové výše pokut uvádíme v tabulkách, tak jak je dodaly městské policie. Strážníci z Ostravy data nedodali. Dostupná čísla zaslalo také policejní prezidium, které má statistiku odhalených přestupků v obcích a mimo obec od roku 2012.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Plzni
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
20163924832212 tis. Kč
20158791771neuvedena
20141769115neuvedena
2013163894neuvedena
2012212076neuvedena
2011327101neuvedena
2010581416neuvedena
Zdroj: MP Plzeň

Nejbezpečnější dálnice

„Policie nemá kapacity všude rychlost kontrolovat. Samo sebou je to i o morální a mentální výbavě řidiče, který si mnohdy neuvědomuje, jakou brzdnou dráhu potřebuje pro zastavení vozidla a jaké následky může mít zbytečně rychlá jízda. Co na tom, že jsem rychlejší než druhý řidič, stejně se potkáme na další křižovatce na červené,“ podotkl Budina.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Liberci
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
201720800 Kč
2016114851 600 Kč
201558448297 tis. Kč
Zdroj: MP Liberec

Podle Lercha jsou dálnice z celkového pohledu nejbezpečnější. „Je na nich nejméně nehod s nejmenšími následky. Nejvíce kolizí je pak obecně na silnicích v obcích, avšak jsou s menšími následky. Nejnebezpečnější jsou silnice první třídy, což je dáno tím, že jsou ty silnice širší, řidiči mají tendenci zrychlovat a předjíždět. Tady bývá nejvíce usmrcených,“ uzavřel Lerch.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Olomouci
RokBlokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
2016392635 tis. Kč
2015593358 tis. Kč
2014325136313 tis. Kč
201330798300 tis. Kč
2012437103414 tis. Kč
2011352112341 tis. Kč
201036783367 tis. Kč
200910521105 tis. Kč
200862091620 tis. Kč
200750159501 tis. Kč
Zdroj: MP Olomouc

Anketa

Souhlasíte se snížením rychlosti v obcích?
Ano
41 %
Ne
59 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1306 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám