Prvního října 1997 vstoupila v platnost vyhláška číslo 223/1997 Sb., která snížila rychlost z 60 km/h na 50 km/h v obcích a na dálnicích mimo obec ji zvýšila ze 110 na 130 km/h. Zároveň byly motocykly postaveny na úroveň vozidlům do 3,5 tuny.

Rychlostní limit ve městech se tak vrátil na úroveň roku 1975, do kdy museli řidiči jezdit maximálně 50 km/h, poté se zvýšil. Během 90. let vyšlo najevo, že šedesátka je rychlost, která představuje v ulicích obcí příliš velké riziko. Potvrzovala to i statistika zraněných a mrtvých. Jako příklad sloužily jiné státy Evropy, kde už maximální padesátikilometrová rychlost platila.

Počet usmrcených osob na silnicích v ČR

Počet usmrcených osob na silnicích v ČR

FOTO: David Ryneš, Novinky

V tisku se v roce 1998 uvádělo, že snížení rychlosti znamenalo šestiprocentní pokles počtu nehod, alespoň v Praze. O rok později hlásal titulek České tiskové agentury, že „Díky snížené rychlosti v obcích bylo ‚zachráněno‘ 130 životů.“ Vycházel z tiskové konference o dopravních nehodách. Zvýšení rychlosti na dálnicích však podle tehdejších představitelů policie mělo opačný důsledek. Na dálnicích v roce 1998 zemřelo o deset lidí více než v roce předchozím.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti Policií ČR v obcích
Rok
Blokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
2016
95 839
17 056
66,7 mil. Kč
2015
103 248
17 018
68 mil. Kč
2014
111 936
20 869
76,6 mil. Kč
2013
113 403
16 420
80,1 mil. Kč
2012
92 093
35 557
89,5 mil. Kč
Zdroj: Policejní prezidium

„Argument pro snížení rychlosti byl a vlastně stále je bezpečnost chodců a snížení hluku. Samotné snížení či zvýšení rychlosti vždy budí vášně mezi kritiky a podporovateli. Statistiky hovoří pro podporovatele snížené rychlosti jasně a nemyslím si, že v současné době existuje politická či jiná vůle s rychlostí něco dělat, byť poslední dobou začaly rezonovat myšlenky o zvýšené rychlosti na dálnicích,“ řekl Novinkám manažer Autoklubu České republiky Libor Budina.

Nejvyšší povolená rychlost se snížila před 20 lety.

Nejvyšší povolená rychlost se snížila před 20 lety.

FOTO: Profimedia.cz

Pozitivní řešení

Podobně hovořil i ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. „Co se týče obcí, tak snížení rychlosti hodnotíme pozitivně, byl to trend, kterým šla celá Evropa. Co se týče dálnic, tam je situace mírně opačná. Navýšením limitu v té době došlo k nárůstu počtu usmrcených osob, ale bylo to spíš v prvním období. Od roku 2004 počet začal zase klesat. Ovšem ne vždycky mohla za úmrtí nepřiměřená rychlost,“ řekl Novinkám Lerch.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti Policií ČR mimo obec
Rok
Blokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
2016
46 273
6 207
41,1 mil. Kč
2015
44 226
4 670
38,6 mil. Kč
2014
45 655
5 28639,6 mil. Kč
2013
41 772
4 361
38,3 mil. Kč
2012
38 905
5 184
40,8 mil. Kč
Zdroj: Policejní prezidium

Jak dále vysvětlil, vedení policie není zastáncem zvyšování rychlosti na dálnicích, jak se o tom v minulosti hovořilo.

„Nejsme zastánci jakéhokoliv zvyšování rychlosti na dálnici. Diskuze ke snižování rychlosti nebyly ani otevírány. Snížení rychlosti je odůvodněné v místech, kde jsou například často nehody. Rychlost v obcích by měla zůstat nezměněna,“ sdělil šéf dopraváků.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Praze
Rok
Blokových pokutPředáno správnímu orgánuVybraná částka
pol.2017561
95 124
289 600 Kč
2016
994
273 234
541 100 Kč
2015
2 453
323 390
1,3 mil. Kč
2014
2 408
229 116
1,3 mil. Kč
2013
11 313
220 538
9,5 mil. Kč
2012
25 867
384 694
22,6 mil. Kč
Zdroj: MP Praha

Hranice, kterou by řidiči měli dodržovat, je však často porušována. Policie i strážníci, kteří rychlost kontrolují, nemají dostatek kapacit, aby pokryli všechna frekventovaná místa. Podle průzkumu redakce mezi městskými policiemi největších českých měst měří strážníci nejčastěji u základních a mateřských škol, obytných zón, zastávek MHD a na místech, kde to vyžadují občané či radnice.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Brně
Rok
Blokových pokutPředáno správnímu orgánu Vybraná částka
2016
5608
1180
neuvedena
2015
6072
1343
neuvedena
2014
4159 (souhrnně)
 neuvedena
2013
4115 (souhrnně)
 neuvedena
Zdroj: MP Brno

Například v Praze strážníci využívají především automatické radary, v BrněOlomouci převážně ruční přenosné radary. V PlzniLiberci využívají městští policisté radary zabudované v autě. Podle toho se také odvíjí počet uložených pokut, poněvadž pokud jsou používány automatické systémy, putuje přestupek rovnou správnímu orgánu.

Přehled počtu přestupků a celkové výše pokut uvádíme v tabulkách, tak jak je dodaly městské policie. Strážníci z Ostravy data nedodali. Dostupná čísla zaslalo také policejní prezidium, které má statistiku odhalených přestupků v obcích a mimo obec od roku 2012.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Plzni
Rok
Blokových pokut
Předáno správnímu orgánu
 Vybraná částka
20163924832 212 tis. Kč
20158791771 neuvedena
20141769115 neuvedena
2013163894 neuvedena
2012212076 neuvedena
2011327101 neuvedena
2010581416 neuvedena
Zdroj: MP Plzeň

Nejbezpečnější dálnice

„Policie nemá kapacity všude rychlost kontrolovat. Samo sebou je to i o morální a mentální výbavě řidiče, který si mnohdy neuvědomuje, jakou brzdnou dráhu potřebuje pro zastavení vozidla a jaké následky může mít zbytečně rychlá jízda. Co na tom, že jsem rychlejší než druhý řidič, stejně se potkáme na další křižovatce na červené,“ podotkl Budina.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Liberci
RokBlokových pokut
Předáno správnímu orgánuVybraná částka
201720800 Kč
2016114851 600 Kč
201558448297 tis. Kč
Zdroj: MP Liberec

Podle Lercha jsou dálnice z celkového pohledu nejbezpečnější. „Je na nich nejméně nehod s nejmenšími následky. Nejvíce kolizí je pak obecně na silnicích v obcích, avšak jsou s menšími následky. Nejnebezpečnější jsou silnice první třídy, což je dáno tím, že jsou ty silnice širší, řidiči mají tendenci zrychlovat a předjíždět. Tady bývá nejvíce usmrcených,“ uzavřel Lerch.

Odhalené přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti strážníky v Olomouci
Rok
Blokových pokut
Předáno správnímu orgánuVybraná částka
2016
39
26
35 tis. Kč
2015
59
33
58 tis. Kč
2014
325
136
313 tis. Kč
2013
307
98
300 tis. Kč
2012
437
103
414 tis. Kč
2011352
112
341 tis. Kč
2010
367
83
367 tis. Kč
2009
105
21
105 tis. Kč
2008
620
91
620 tis. Kč
2007
501
59
501 tis. Kč
Zdroj: MP Olomouc