Na případ před dvěma roky upozornilo Právo, které zjistilo, že Ptáček za použití falešných kopií technických průkazů papírově omladil své autobusy o několik let, aby splnil přísná ekologická kritéria pro výběrové řízení pro zajištění náhradní autobusové dopravy během vlakové výluky v Národním parku Šumava.

Jelikož ve skutečnosti disponoval starším vozovým parkem, mohl kalkulovat s menšími provozními náklady než ostatní zájemci a dovolit si tak nabídnout nejnižší cenu. Ta byla pro vyhlašovatele tendru hlavním kritériem.

Kdyby obžalovaný hrál podle pravidel, nemohl by v soutěži zvítězit. Jednal ze ziskuchtivostistátní zástupce Pavel Raček

Ptáček před soudem přiznal, že si nechal udělat falešné techničáky za 20 tisíc korun od neznámého muže. „Strašně jsem o tu zakázku stál. Chtěl jsem ji získat za každou cenu, protože pro mě otevírala dveře k dalším zakázkám od Českých drah,“ uvedl před soudem podnikatel v autodopravě.

O třetinu nižší cena

Státní zástupce Pavel Raček upozornil na to, že je ve veřejném zájmu, aby podnikatelské prostředí bylo férové. „Kdyby obžalovaný hrál podle pravidel, nemohl by v soutěži zvítězit. Jednal ze ziskuchtivosti,“ dodal Raček.

Podle samosoudce Davida Protivy porušil obžalovaný muž jednu z podmínek veřejné zakázky a způsobil tak újmu ostatním soutěžitelům, kteří všechny podmínky splnili. „Nabídl cenu o 33 procent nižší než druhý v pořadí,“ upozornil Protiva.

Šestimiliónový tendr se týkal suplování vlaků během výluky na trati z Nýrska do Železné Rudy od 16. března do 15. června 2015. Jelikož trasa vedla chráněnou krajinnou oblastí Šumava, požadovaly České dráhy nasazení autobusů mladších deseti let a splňujících emisní normu Euro 4. Vítězná firma Ptáček - autobusy nabídla o více než milión nižší cenu.

„Při splnění všech zadávacích kritérií, zejména pak stáří vozového parku, by realizace zakázky za takovou cenu nebyla už rentabilní. Pokud tam ale najdu možnosti, jak podmínky obejít, tak to je o něčem jiném,“ uvedl už dříve bývalý ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl.

Autobusy byly starší

Právo se během výluky přesvědčilo, že autobusy, které firma Ptáček nasadila, podle typu i vzhledu neodpovídaly předepsanému stáří do deseti let. Porovnáním s údaji uvedenými v evidenci vozů autobusových dopravců se toto podezření potvrdilo.

Zástupci Českých drah (ČD) později přiznali, že si údaje o stáří autobusů u vítězného dopravce v žádných databázích neověřovali.

„Předložil skeny technických průkazů s podepsaným čestným prohlášením, že údaje jsou pravdivé. Tím splnil podmínky zadávací dokumentace a vyhrál, protože nabídl nejnižší cenu,“ uvedl ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Plzeňském kraji Vladimír Kostelný. Tvrdí, že se řídili vnitřní směrnicí podniku.

V některých případech stačí, když uchazeč předloží čestné prohlášení, že podmínky splňuje.ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Plzeňském kraji Vladimír Kostelný

„Nastavuje podmínky dokládání kvalifikačních předpokladů u veřejných zakázek, to znamená, že v některých případech stačí, když uchazeč předloží čestné prohlášení, že je splňuje,“ dodal.

Rozsudek není pravomocný. Státní zástupce i obžalovaný si nechali lhůtu pro případné dovolání až po obdržení písemného odůvodnění rozsudku.