Hlavní obsah

Ze zabavování aut zdrogovaným řidičům zbylo jen školení

Právo, Jakub Bartosz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Byly to dvě smrtelné nehody, které v roce 2014 otřásly veřejností. Nejdřív mladík pod vlivem pervitinu a přes zákaz řízení usmrtil autem policistku na Mělnicku, další pak na pražském Smíchově srazil dívku na autobusové zastávce při cestě ze svého narozeninového mejdanu.

Foto: Novinky

BMW, kterým opilý řidič na Smíchově zabil dívku. Dostal sedm let.

Článek

Kvůli těmto případům soudci absolvují školení, aby v rámci rozsudků častěji rozhodovali o zabavení auta problémovým řidičům. Oba zmínění mladíci totiž měli již dříve problémy s úřady kvůli řízení.

Nad tragickými incidenty zůstával rozum stát hlavně proto, že viníkům je do pětadvaceti let a byli pod vlivem alkoholu nebo jiných nebezpečných návykových látek.

Trpělivost pak došla ministerstvům vnitra a spravedlnosti, která kvůli tomu založila pracovní skupinu zabývající se od loňska případnými legislativními úpravami.

Zákon je prý přísný dost

Změny paragrafů nebo nové řádky v zákonech však rokování expertů nepřineslo, protože zákon prý umožňuje ukládat trest propadnutí vozidla již nyní v široké míře. Výsledkem tak byla jen školení pro soudce, aby na tuto možnost více mysleli a opatření používali.

„Předsedové krajských a vyšších soudů byli na poradě s ministrem spravedlnosti požádáni, aby při posuzování těchto trestných činů zvážili možnost uložení trestu propadnutí motorového vozidla,“ sdělila Právu Klára Pěknicová z tiskového oddělení resortu vnitra.

„Podle informací ministerstva vnitra proběhlo již několik školení pro soudce, kde bylo toto téma zdůrazněno,“ dodala Pěknicová.

Do jaké míry se školení projevila, není zatím zřejmé, podrobné statistiky nejsou od soudů k dispozici. Propadnutých věcí je nicméně ročně zhruba v řádu tisícovek, počet aut se odhaduje na desítky.

V Praze jsou desítky případů

Auto nejdřív zabaví předběžně policie. Řidiči to hrozí zejména v případě, že opakovaně sedá za volant pod vlivem alkoholu, drog nebo bez řidičského průkazu.

Policie může vozidlo zaparkovat u sebe také při podezření, že se bude řidič vyhýbat přestupkovému řízení. Soud později rozhodne o tom, zda se vozidlo vrátí, nebo propadne státu.

Šéf dopravní policie Tomáš Lerch uvedl, že ohledně zabavování aut se postupuje případ od případu, protože záleží na řadě okolností. „Je to vždy velmi individuální, záleží na státním zástupci a soudu,“ dodal.

V první řadě je podle něj k mání bodový systém. „Pro řešení recidivy v rovině přestupků byl vytvořen bodový systém, jehož cílem je řidiče porušujícího pravidla vyřadit ze silničního provozu. Pokud dál porušuje pravidla, ocitá se na hraně trestního práva,“ řekl Lerch.

Trest propadnutí vozidla 

Například Obvodní soud pro Prahu 2, který se nehodami zabývá, má na stole ročně stovky případů problematických řidičů. „Největší množství se týká podezření z řízení pod vlivem návykové látky,“ řekla Právu mluvčí soudu Marcela Pröllerová.

Co se týče případných změn v zákonech, experti naráželi na problémy. Například nebylo jasné, jak řešit situace, kdy je auto součástí společného jmění manželů nebo patřilo leasingové společnosti.

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) už dříve oslovil i šéfa Nejvyššího státního zastupitelství Pavla Zemana, aby žalobci důsledně navrhovali soudům tresty propadnutí vozidel, což ale Zeman odmítl zařídit takto plošně.

Podle něj má přednost ukládání přísnějších postihů při opakované jízdě pod vlivem drog, což má být podle něj spojené s trestem vězení a povinnou léčbou závislosti.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám