„Činů, které jsou mi kladeny za vinu, jsem se nedopustil, a ani se nikdy nestaly. Pevně věřím, že se to prokáže. Je to v rozporu s mým smyslem pro čest a mou hrdostí,“ prohlásil Barták.

Státní zástupce klade Bartákovi za vinu, že si měl na jednání v americkém Washingtonu v roce 2008 říct jako první náměstek resortu obrany zástupcům tatrovky o úplatek výměnou za urovnání problémů, které automobilka v souvislosti se zakázkou pro ministerstvo měla. V případě odsouzení mu za to hrozí až dvanáct let vězení.

Martin Barták a majitel zbrojařské firmy MPI Group Michal Smrž, který rovněž čelí žalobě (vpravo).

Martin Barták a majitel zbrojařské firmy MPI Group Michal Smrž, který rovněž čelí žalobě (vpravo).

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Barták v pondělí u soudu prohlásil, že na zmíněném setkání české delegace v čele s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem s americkými byznysmeny bylo zhruba třicet lidí a žádná žádost o úplatek při té příležitosti nepadla.

„V takovém prostředí by korupční nabídku učinil jen šílenec nebo sebevrah,“ prohlásil Barták u soudu. Zároveň dodal, že do delegace byl zařazen až na poslední chvíli, a nemohl se tak na jednání ani jakkoliv připravit.

O penězích nepadlo ani slovo

Zástupci Tatry Duncan Sellars a William Cabaniss, na jejichž svědectví celá obžaloba stojí, podle Bartáka sami požádali o rozhovor Topolánka. „Ten během té konverzace vyjádřil nevoli nad tím, jak Tatra neplní závazky vůči českým firmám, ale o penězích v jakékoliv měně tam nepadla žádná zmínka,“ vypověděl Barták.

Tehdejší šéf kabinetu podle něj pouze v jedné chvíli poznamenal, že by bylo dobré, aby automobilka nějakým způsobem kompenzovala škody v desítkách miliónů, které kvůli jejímu přístupu utrpěly české firmy v čele se společností Praga.

Kauza Tatra
V kauze jde o dodávku nákladních vozidel za 2,7 miliardy Kč. Případ rozvířil někdejší americký velvyslanec v ČR William Cabaniss. Jako zástupce automobilky Tatra přišel s tvrzením, že v roce 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové Martin Barták peníze za to, aby Tatra už neměla problémy s armádní zakázkou.
Smlouvu na dodávku terénních nákladních vozidel podepsala Tatra s ministerstvem obrany v polovině prosince 2006, kdy ještě Barták na ministerstvu nepůsobil. S Tatrou měla jako subdodavatel autodílů spolupracovat také česká společnost Praga. Tatra s ní ale ukončila spolupráci kvůli údajně nekvalitním dodávkám, což vyvolalo složitý spor.
 zdroj: ČTK

„Pan Topolánek mluvil, jak bylo jeho zvykem, částečně anglicky a částečně česky, já jsem mu pouze neformálně překládal,“ poznamenal Barták s tím, že rozhovor byl po šesti minutách standardně ukončen. „Ani jeden z nich nereagoval tak, že by se tam stalo cokoliv nepatřičného. Ostatně ani neměli co hlásit, protože se tam nic nestalo,“ řekl tehdejší resortní náměstek a zároveň připomněl, že oba pánové o korupci začali mluvit až po třech letech na policejní služebně v Praze.

Na otázky soudu ke svým momentálním majetkovým poměrům odmítl Barták odpovědět s tím, že tak nechce učinit veřejně. Přislíbil, že na to bude reagovat písemnou formou. Někdejší vlivný ministerský náměstek a ještě předtím neurochirurg pouze uvedl, že se v současné době živí poradenstvím v oblasti zdravotnictví a obchodu.