Hlavní obsah

Stamiliónové IT tendry vyhrály předem známé firmy, teď je šetří policie

Právo, Jakub Troníček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Detektivové z protikorupční policie se podle zjištění Práva zabývají obřími tendry za zhruba dvě miliardy korun na zavedení tzv. základních registrů, které mají od července výrazně ulehčit komunikaci s úřady.

Článek

Pět lukrativních IT zakázek v rozmezí mezi třemi až pěti sty milióny v uplynulých letech zadalo ministerstvo vnitra spolu se statistickým a katastrálním úřadem a s Úřadem na ochranu osobních údajů. Problém je, že výsledky čtyř z pěti tendrů spolufinancovaných z evropských fondů byly podle všeho známy předem.

Policie teď proto šetří, zda nebyly soutěže zmanipulované. Právu to ve čtvrtek potvrdil mluvčí protikorupčního útvaru Jaroslav Ibehej.

„Zabýváme se tím, ale jakékoliv další informace v současné době uvádět nebudeme,“ konstatoval mluvčí.

Podle policejních dokumentů, které má Právo k dispozici, se detektivové zajímají především o proces vyhlašování zmíněných veřejných zakázek a výběr dodavatelů.

Konkrétně jde o tendry na zřízení registrů osob, obyvatel, práv a povinností, stejně jako registru adres a nemovitostí.

V hledáčku policie jsou pak i zakázky na informační systém základních registrů.

Náměstek ministra vnitra Radek Šmerda, kterého si na úřad vzal šéf resortu Jan Kubice poté, co ho vyhnaly koaliční Věci veřejné z postu ministra dopravy, Právu řekl, že šetření policie vítá. „Je dobře, že to bude prošetřeno, s určitými pochybnostmi se setkáváme i v jiných projektech,“ uvedl Šmerda s tím, že jeho podřízení s policií plně spolupracují.

Tipy poradců  se potvrdily

A co detektivy ke stamiliónovým IT tendrům přivedlo? Důvod je jednoduchý, jejich výsledky totiž naprosto přesně odhadla skupina poradců v oblasti informačních technologií už v roce 2008, tedy dva až tři roky před samotným uzavřením kontraktů.

Své tipy na vítěze tehdy IT poradci prozradili jednomu z novinářů, který je posléze nechal notářsky ověřit. A všechny do jednoho se později potvrdily.

Např. zakázku na vybudování registru práv a povinností za necelou půlmiliardu korun získala společnost Asseco Central Europe, registr obyvatel pak za více než 300 miliónů buduje firma ICZ, registr adres a nemovitostí za zhruba 400 miliónů pak společnost NESS Czech.

Zakázky na registr osob a informační systém základních registrů pak za podobné ceny vysoutěžily společnosti Adastra a AutoCont CZ.

Systém tzv. základních registrů, v nichž se budou centrálně shromažďovat všechna data o každém z nás, má od července znamenat doslova revoluci ve styku občanů s úřady.

Nebude už např. nutné, aby lidé při změně trvalého bydliště či jména běhali po všech institucích zvlášť a dokládali tuto změnu písemně. Místo toho bude stačit, když přijdou změnu nahlásit například jen na obecní úřad.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám