Informace tak přímo navádí řidiče k porušení silničních pravidel, podle kterých se musí držet vpravo. V praxi ale většina řidičů nesmyslné značení ignoruje.

Novinky na situaci upozornily silničáře před několika měsíci. Tehdy mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková uvedla, že se jednalo o chybu. Chyba však přetrvává měsíce a cedule dál bezdůvodně navádí řidiče k jízdě v levém pruhu.

"V uvedeném případě se jednalo o závadu na řídící jednotce konkrétního portálu. V okamžiku, kdy byl třířádkový text měněn na text dvouřádkový, třetí řádek z předcházejícího textu nebyl smazán. Problém je intenzivně řešen s výrobcem zařízení a vzhledem k tomu, že se jedná o starší portál, plánujeme v co nejkratší době řídící jednotku vyměnit za výrazně modernější, čímž výrazně eliminujeme vznik podobné závady," uvedla v pátek pro Novinky mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Tabule za 950 miliónů

Výstavba jedné dálniční infotabule v Česku vyšla podle informací Hospodářských novin na přibližně dvanáct miliónů korun. Tendr stál celkem 950 miliónů, třicet tabulí postavila firma Kapsch díky dodatku smlouvy k mýtnému. Další tabule dodaly jiné firmy.

Není přitom zřejmé, do jaké míry je výzva na tabuli pro řidiče závazná. Doporučení tabule není ani ukončené dalším značením.

Překážky na dálnici nejsou

"Text „Jeď vlevo“ bych si nevysvětloval jako příkaz k jízdě v levém jízdním pruhu už proto, že není dostatečně určitý. Mohl bych to eventuálně chápat i tak, že na pozemní komunikaci se může nacházet nějaká překážka, kterou budu objíždět zleva. Ale i to je sporné," řekl Novinkám předseda výkonné rady asociace autoškol Ondřej Horázný. V praxi ale za cedulí žádná překážka není.

V obecné rovině platí, že řidiči mají jezdit vpravo. „Mimo obec je řidič povinen jet v pravém jízdním pruhu, jinak může dostat za přestupek pokutu až dva tisíce korun. Jestliže ale svislé značení určuje v provozu změnu, je toto nadřazeno a řidič se jím musí řídit,“ řekl Novinkám šéf dálniční policie v Královehradeckém kraji Petr Dušek.

Nepřehledná situace

Řidič při jízdě přitom nerozezná, jestli informace na tabuli je či není závazná, a tato situace může vyvolat řadu problémů. Jestliže značení navede motoristy do levého pruhu, auta jedoucí v pravém jízdním pruhu porušují silniční pravidla. Pokud do levého pruhu přejedou kamióny, které zpravidla nejedou maximální povolenou rychlostí pro dálnice, budou zdržovat řidiče osobních vozů a bude se tvořit kolona.  Protože předjíždět zprava se na dálnici nesmí.

„Pokud by se řidič zastavený policejní hlídkou za jízdu v levém pruhu odkazoval na světelnou tabuli a při kontrole už tam ale výzva k jízdě v levém pruhu nebyla, vznikla by z hlediska dokazování složitá situace,“ doplnil pro Novinky Dušek.