V některých velkých městech Česka se s blikajícím a houkajícím vozem převážejícím zraněné zvíře lze už běžně setkat.

„Vývoj jde strašně rychle dopředu. Máme kompletní resuscitační zařízení, vybavení musíme mít v podstatě stejné jako lidská záchranka,“ řekla Právu majitelka pražské firmy PET Medic Ivana Bidlová. Stejně jako u lidí i u zraněných zvířat rozhodují v případě úrazu nebo akutního kolapsu o přežití pacienta minuty nebo i vteřiny.

První a zatím prý jediná pražská záchranka má k dispozici pět speciálně upravených osobních aut, z nichž ulice hlavního města křižují čtyři, pátý je rezervní pro případ, že by některý z vozů musel do servisu.

„Každý rok musíme mít technickou kontrolu, všechny podmínky jsou jako pro rychlou záchranku u lidí,“ uvedla Bidlová s tím, že auta s majáčkem má nahlášena na pražském magistrátu.

Zákon povoluje modrý maják vozům:
- ministerstva vnitra používaným policií
- vězeňské služby
- vojenské policie
- obecní policie
- hasičských záchranných sborů
- důlní záchranné služby
- poruchové služby plynárenských zařízení,
- zdravotnické záchranné služby,
- ozbrojených sil
- celní správy

Dojezdový čas: pět až 25 minut

Měsíčně zachraňují od 150 do 300 zvířecích pacientů. „Některé dny jsou klidné, jindy nevíme kam dřív skočit. Silnější jsou samozřejmě letní měsíce,“ konstatovala Bidlová.

Nejdražší jsou podle ní akutní výjezdy s dojezdovým časem pět až 20 minut, kdy převoz zvířete na kliniku přijde na 450 korun, resp. 600 korun v nočních hodinách a sazbu 25 korun za kilometr.

V Brně provozuje zvířecí záchranku firma DEMU Trans, která je ale evidovaná v Praze.
„Majáčky používáme jen v akutních případech, nejčastěji při zásazích, které mají hasiči, rychlá záchranná služba nebo policie, třeba při výjezdu k autonehodě, kde je na místě zraněné zvíře,“ vysvětlil majitel brněnské záchranky Jiří Mucha.

On i firma Ivany Bidlové získali oprávnění používat výstražné signály díky zapojení do Integrovaného záchranného systému (IZS) v rámci svých měst.

„Hasiči to povolují a magistrát vám napíše do technického průkazu, že máte povolený modrý maják,“ popsal postup Mucha.

Na brněnském magistrátu by však zvířecí sanitku s modrým majákem nezapsali. „Mám rád zvířata, ale v Brně jsme žádnou takovou instalaci (majáčku na voze zvířecí záchranky) neevidovali,“ sdělil Právu šéf odboru dopravně správních činností brněnského magistrátu Ladislav Prudil.

Podle zákona o silničním provozu smí modrý maják s právem přednostní jízdy využívat kromě bezpečnostních složek, záchranek a hasičů i některé vyjmenované profese, jako například plynaři. O záchraně zvířat se ale v zákoně nemluví. „Podle mě to tam nespadá, možná jde o mezeru v zákoně,“ podotkl Prudil.

Výjimky pro používání modrých majáčků nad rámec zákona může určit pouze vláda formou nařízení, jsou mezi nimi například vybraní ústavní činitelé nebo horští záchranáři.

Výjimky vozům z nařízení vlády:
- prezidenta republiky
- předsedů Sněmovny a Senátu
- členů vlády
- náčelníka Generálního štábu Armády ČR
- velitele vzdušných sil Armády ČR
- velitele pozemních sil územní obrany Armády ČR
- velitele logistiky Armády ČR
- vojenských hasičských jednotek
- horské služby
- poruchové služby energetických zařízení
- speciální motocyklové jednotky Hradní stráže
- Státní plavební správy
- Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s.
- Dopravního podniku města Hradec Králové, a. s.
- Dopravního podniku města Liberec, a. s.
- Dopravního podniku Ostrava, a. s.
- Plzeňských dopravních podniků, a. s.
- Svazu záchranných brigád kynologů ČR, Žatec

Podle ministerstva zákon neporušují

Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského však v případě zvířecí záchranky o obcházení zákona nejde.

„Nárok na používání modrého majáku má společnost PET Medic na základě platného začlenění do složek IZS hlavního města Prahy. V tomto ohledu splňuje zákonné podmínky. Nedochází tedy ke zneužití. Tato společnost je navíc vázána i smlouvou s hasičským záchranným týmem, pro který provádí speciální veterinární práce a zásahy, které nejsou v silách standardních hasičských posádek,“ uvedl Ptačinský.

Policisté speciální akce na kontrolu majáčků neprovádí. Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila se na ně zaměřují v rámci běžné hlídkové činnosti. „Když hlídka zastaví auto a to má vzadu za sklem modrý maják, samozřejmě ho prověří. Dnes ho totiž koupíte kdekoli na benzince,“ podotkl Tržil.

Za neoprávněné užití majáčku hrozí řidiči auta bloková pokuta 2000 korun, ve správním řízení od 1500 do 2500 korun a jeden trestný bod.