V prvním z případů si 15letý mladík vyhlédl na inzertním portálu starší přístroj, který byl podle popisu v dobrém stavu, a jeho cena byla lákavá. S prodávajícím se domluvili na dodání dobírkou.

Mladík skutečně dostal na poštu balík. Na přepážce zaplatil domluvené tři tisíce korun a odešel. "Doma si krabičku rozbalil a zkoprněl, místo mobilu uviděl balíčky předvařené rýže. O podvodu řekl své matce, která vše oznámila na policii,“ řekl mluvčí policie Aleš Mergental.

O několik dnů později se objevil nový případ. Devatenáctiletá žena si na stejném portálu našla inzerát nabízející mobil. Přístroj byl jiného typu, ale průběh podobný, opět měl telefon přijít na dobírku.

Na přepážce zaplatila necelé tři tisíce korun a zásilku hned v budově pošty rozbalila. Místo mobilu byl v balíčku sáček předvařené rýže. Problém oznámila vedoucímu pošty, který zavolal policisty.

„Ti vyzvali vedoucího k pozastavení transakce a vydání peněz. Za pár dní tak mladá žena dostala své peníze zpět a policisté pokračují v pátrání po pachateli tohoto přestupku, za jehož spáchání hrozí až patnáct tisíc korun pokuty,“ doplnil mluvčí policie.

Jak postupovat v podobných situacích
Je vhodné zásilku rozbalit přímo v prostoru pošty, kdy při tom mohou figurovat další lidé jako svědci. V situaci, kdy by se jednalo o podvod, zásilku u pracovníků pošty ihned reklamovat a neprodleně zavolat policii.
Policisté mohou vyzvat poštu k vydání peněz, které adresát za dobírku zaplatil. Dosáhne se tím toho, že adresátovi nevznikne žádná škoda a podvodník nezíská vytoužené peníze.
Policisté následně začnou pátrat po pachateli, který se dopustil podvodného jednání.