Intenzivní nasazení policejních motorkářů do terénu potvrdil Právu šéf dopravní policie Leoš Tržil. Jeho motocyklový tým disponuje 110 výkonnými stroji - osedlává 40 hond o objemu 1400 cm3 a sedmdesát yamah.

„Naši lidi na nich jezdí pravidelně a procházejí speciálním výcvikem. Motocykly jsou vybaveny záznamovým zařízením včetně vyhodnocení rychlosti,“ uvedl Tržil s tím, že role mototýmu není jen represivní, ale i preventivní.

Nepořádek dělá jen malá skupina motorkářů

Byť z celkového počtu nehod mají motorky pouze tříprocentní podíl, hrají absolutní prim z hlediska nejhorších následků. Smrtí jsou motorkáři ohroženi více než chodci. Na tisíc nehod s motocyklem připadalo loni 47,5 usmrcených, přičemž z hlediska ostatních účastníků silničního provozu je to deset mrtvých na tisíc nehod.

Z hlediska zavinění nehod to bývá u motocyklů a řidičů aut půl na půlšéf dopravní policie Leoš Tržil

Podle šéfa dopravky ve skutečnosti jen malá skupinka motorkářů „dělá binec na silnicích“.

„Ostatní motoristé je ale pak všechny házejí do jednoho pytle, byť jako blázen jede jeden z deseti. Přitom z hlediska zavinění to bývá u motocyklů a řidičů aut půl na půl,“ soudí Tržil.

Častěji jsou na vině auta

Pojišťovny dokonce jako častější viníky u nehod auto versus motorka vnímají řidiče aut. „Podle našich zkušeností bývá viníkem nehody častěji řidič auta, a to z důvodu nedání přednosti v jízdě. Tento poměr odhadujeme 70:30,“ řekl Právu Václav Bálek z Allianz.

Posuzování nehod s motorkáři dělá vrásky na čele některým pojišťovnám, protože často jde o vysoké škody, mnohdy i na zdraví. „Někteří likvidátoři začínají zkoušet triky. Motocyklista stál na křižovatce a vozidlo přijíždějící zezadu do něho narazilo. Motocyklista samozřejmě spadl i se strojem. Pojišťovna mu ale vyplatila pouze poškození zadní části motocyklu, s odůvodněním, že pád na zem si způsobil následně sám. Poškozený se samozřejmě odvolal,“ popsal Právu poznatek z praxe poradce Kooperativy Marian Skrip.

Po hlavní v obci stovkou

Není však pravda, že když jede motorka v obci sice po hlavní, ale místo padesátkou jede stovkou, a auto jí tam vjede z vedlejší, tak plná vina je automaticky na řidiči vozidla, byť ji v té rychlosti třeba přehlédl. Tento výklad se totiž ve veřejnosti rozšířil po loňském výroku Nejvyššího správního soudu k jedné konkrétní nehodě.

„I když je k tomu judikatura, tak vždy se musí nehoda posuzovat individuálně; tyto věci nelze paušalizovat. Řeší se vzdálenosti, kdo koho mohl a nemohl vidět. Závěrem může být i verdikt o vině na obou stranách,“ řekl Právu Tržil.

A co když jeden z řidičů pil alkohol? „Jedna věc je, kdo se dopustil přestupku, a druhá, kdo zavinil nehodu. Zjevně nedáte přednost v jízdě. Ten druhý, jedoucí po hlavní, bude pod vlivem alkoholu. Řeší se to zvlášť, vy za nedání přednosti a on za řízení pod vlivem,“ vysvětlil Tržil.

Prosazuje, aby motorkáři byli více vidět. Ti rozumní si oblékají reflexní vesty. Povinné však nejsou. „Byl bych pro zavedení povinného zavedení reflexních prvků na oblečení motocyklisty; třeba pruhy na oblečení,“ dodal.

„Pasivní bezpečnost zvýší zavedení ABS do běžných a cenově dostupných motocyklů a nástup elektronické kontroly trakce. Rozšiřuje se také nabídka oblečení s integrovaným airbagem,“ zdůraznil Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny.

Šéf dopravky nepovažuje za smysluplné stanovování vyšší věkové hranice pro získání řidičáku na silnější motorku. „Neřešil bych věk, ale řidičák postupně od malé motorky po větší po dosažení určité praxe. Častým důvodem nehody zaviněné motorkářem je totiž to, že nezvládne svůj stroj. Nehodovost motorkářů se musí řešit především přes změny v systému autoškolství,“ uzavřel Tržil.