A i když se jednotliví krajští policejní šéfové zaručují, že v jejich regionech žádné zpřísněné limity na spotřebu benzínu nejsou, realita je ve skutečnosti často jiná.

„Od nového roku máme dané limity na benzín, což momentálně představuje 20 km na 24hodinovou službu,“ napsal např. na internetovém fóru jeden z regionálních policistů.

Současná ekonomická situace policie je podle jejího nového šéfa Petra Lessyho nejhorší v historii a právě zajištění peněz na benzín označil policejní prezident po svém nástupu do funkce podobně jako ministr vnitra Radek John (VV) jako jednu z priorit.

Policejní hlídky podle něj musí lépe plánovat a koordinovat tak, aby se na benzínu co nejvíce ušetřilo. „Pokud je to možné, je třeba více využívat pěší nebo cyklistické hlídky, zároveň je ale nepřípustné, aby se nejezdilo auty v případech, kdy je to nutné, tedy aby nebyla ohrožena bezpečnost,“ vzkázal Lessy po své mluvčí Pavle Kopecké.

Ta zároveň dodala, že zodpovědnost je na jednotlivých krajských policejních ředitelích, kteří musí své rozpočty upravit tak, aby nebyl běžný výkon služby ohrožen.

Tejc: bezpečnost by měla být všude stejná

Právě rozdělení policie na samostatné kraje s vlastními rozpočty v této souvislosti tvrdě kritizuje opoziční ČSSD. Podle jejího stínového ministra vnitra Jeronýma Tejce je to totiž jeden z důvodů současné krize.

„Rozdělení policie do samostatných organizačních složek má za následek to, že v některých krajích je na provoz peněz více a v některých méně. Bezpečnost by ale měla být všude stejná,“ řekl Právu Tejc.

Diskusi na toto téma chce podle svých slov otevřít na nejbližším jednání sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost. „Pěšky policisté honit zločince v rychlých autech nemůžou,“ poznamenal stínový ministr.

Podle Tejce měl John lépe využít svůj vliv a při sestavování rozpočtu pro policii zajistit peněz více. „Když už jsou s benzínem problémy teď na začátku roku, tak nechci ani dohlédnout, jak to bude vypadat na jeho konci,“ uvedl k tomu Tejc s tím, že vláda by měla do resortu přisypat peníze z rozpočtových rezerv.

Ministr vnitra v této souvislosti v pondělí uvedl, že podle jeho informací je benzín na provoz v policii pro tento rok zajištěn. „Např. pro dálniční passaty jsme dostali devět miliónů od Besipu a leckde se policie benzínem na několik měsíců předzásobila,“ řekl Právu John. Připomněl, že každý kraj si sestavuje rozpočet sám, a záleží tak na manažerských schopnostech jednotlivých ředitelů, na co peníze dá a na co nikoliv.