Hlavní obsah

Češi přestávají krást auta doma, přesunuli se do ciziny

Právo, Radim Vaculík,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čeští zloději aut změnili v poslední době své teritorium. V souvislosti s otevřením hranic v rámci EU se stále více zaměřují na krádeže v zahraničí, především v Rakousku a Německu. I kvůli tomu klesl počet odcizených motorových vozidel v ČR o dvacet procent.

Foto: archív, Právo

Článek

Ve své výroční zprávě za loňský rok o tom ve středu informoval Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Právo má tento dokument k dispozici.

Čeští zloději aut se podle zprávy zaměřují v zahraničí hlavně na luxusnější auta a motocykly.

„V těchto zemích mají pachatelé větší výběr zejména luxusních vozidel,“ vysvětluje hlavní důvod přesunu zlodějů ÚOOZ s tím, že se zároveň zvýšil i počet českých občanů zadržených a následně odsouzených za tyto krádeže především v Rakousku a Německu.

Objasněnost stále nízká

Zatímco předloni bylo v ČR odcizeno téměř 18 800 vozidel, loni jich bylo o 4000 méně. Policii se však i nadále příliš nedaří pachatele krádeží dopadnout.

„Nezvyšuje se počet nalezených vozidel, objasněnost zůstává na stále stejně nízké úrovni, v posledních třech letech mezi čtrnácti až šestnácti procenty,“ informuje zpráva ÚOOZ.

Dvě třetiny zlodějů podle policistů tvoří recidivisté. Je mezi nimi pět až deset procent cizinců, ale podle ÚOOZ bude toto číslo ve skutečnosti výrazně vyšší.

„Této trestné činnosti se v ČR věnují především osoby ze států bývalého Sovětského svazu, zejména z Ruska, Ukrajiny, Moldávie, Litvy. Z dalších zemí se jedná především o občany Polska, Slovenska a Bulharska,“ upřesňuje ÚOOZ.

Řádí zahraniční gangy

Cizinci prý stále častěji tvoří společné organizované gangy s českými zloději, zaměřují se na krádeže aut ze západu (Rakousko, Německo, Švýcarsko, Itálie), vozidla pak dovezou do Česka, kde je zlegalizují a prodají. Tyto skupiny řídí hlavně cizinci z ruskojazyčných zemí, kteří stále častěji využívají i násilí, ať už v rámci gangu, tak vůči poškozeným.

„Zvyšuje se možnost použití přímého násilí ze strany pachatelů, například při neúspěšné krádeži. Velmi často jsou ozbrojeni,“ upozorňuje ÚOOZ a varuje i před napojením gangů na policii či orgány státní správy, třeba v souvislosti s registry motorových vozidel.

Primát v krádežích aut v Česku drží dlouhodobě Praha, následují severní a střední Čechy.  Počet odcizených vozidel v těchto třech regionech představuje podle ÚOOZ téměř 70 procent ze všech případů v Česku. Naopak nejméně zloději kradou auta na jihu Čech.

Většina aut ukradených na českém území patří dle výroční zprávy do nižší a střední třídy, kterých po našich silnicích jezdí nejvíce a je po nich největší poptávka po náhradních dílech. Proto je prý také většina v ČR odcizených vozů demontována a rozprodána na náhradní díly.

„Je to dáno především ekonomickou situací, kdy značná část obyvatel nemá finance na nákup nového vozu nebo originálních dílů... Dá se očekávat, že poptávka po levných náhradních dílech v ČR nebude klesat a bude se tedy i prohlubovat trend krádeží aut za tímto účelem,“ píše se v materiálu ÚOOZ.

Zpráva upřesňuje, že asi 20 až 30 procent v ČR ukradených aut zůstává po jejich opětovné legalizaci v Česku, nebo končí nejčastěji na Ukrajině. Vesměs prý jde o luxusní vozy.

Kradou i drahé stavební stroje

Dokument ÚOOZ rovněž upozorňuje na stále se zvyšující počet případů s vysokou škodou v řádech miliónů korun. Jde o krádeže kamiónů, stavebních a zemědělských strojů, luxusních vozidel či sériové krádeže více aut přímo z autosalonů, prodejen či skladů.

Hlavně o velmi drahé stavební stroje odcizené v ČR prý mají velký zájem v Rusku, kam je vozí přes německé přístavy. Dalšími zeměmi jsou pak Ukrajina, Polsko a státy z Balkánu.

„Poměrně značná část stavebních a zemědělských strojů však končí po odstranění identifikačních znaků i u českých firem,“ konstatuje ÚOOZ.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám