Hasiči ve Zlíně byli požádáni o podporu při záchraně ženy v neděli před čtvrtou hodinou odpoledne. Transport ženy do Prahy mohl být proveden pouze s kontrapulzačním přístrojem, který udržuje srdce v činnosti. Takovéto zařízení ale váží asi 40 kilogramů a je velmi rozměrné. S pacientem se nevejde do běžného zdravotnického vrtulníku.

Nasazení armádního vrtulníku

Konzultace lékařů se specialisty z IKEMu přiřkla náročný transport záchranářům ze Zlína, kteří mají několik podobných transportů z minulosti za sebou. Dříve však byly transporty prováděny pozemní cestou speciálním sanitní vozem.

"Poprvé však nebylo možné ztrácet čas silniční přepravou, a proto byli o pomoc požádáni armádní záchranáři ze SAR teamu vrtulníkové základny Bochoř u Přerova. Dalším důvodem byl fakt, že stroj Sokol W3A má dostatečný vnitřní prostor, kam bylo možné umístit nejen pacientku, ale pochopitelně také život udržující přístroje," řekl mluvčí zlínských hasičů Ivo Mitáček.

Transport ženy v umělém spánku

Rozhodovala také hmotnost vrtulníku, který musel během cesty přistát u tří nemocnic v republice, kde nejsou heliporty stavěny na velkou zátěž. Celou náročnou akci řídil operační důstojník hasičů ze Zlína. Hasiči se postarali o povolání vrtulníku, spolupráci se záchranáři včetně vyslání personálu a osvětlení heliportu ve zlínské nemocnici.

Vrtulník SAR teamu AČR z Bochoře vylétl ze základny v 16:15. Do Zlína pro zdravotníky přiletěl v 16:35 hod. a po desetiminutové nakládce materiálu celá posádka vzlétla do Ostravy. Ve Fakultní nemocnici Ostrava - Poruba byla už žena připravena na cestu do Prahy.

Kontrapulzační přístroj zlínských záchranářů zajišťující umělý chod srdce. Foto: HZS Zlínského kraje

Záchranáři a zdravotníci museli na palubu naložit nejen pacientku, ale i značné množství lékařského materiálu a přístrojů. "Bylo nutné naložit i další život podporující přístroje - umělé dýchání, lékové dávkovače, přistrojový monitoring. Celá nakládka trvala asi 20 minut. V umělém spánku a za 100% podpory umělého srdce vzlétla žena ve vrtulníku Sokol k Praze," řekl Mitáček.

Na přístroj čekal v Ostravě další pacient

Cesta do Prahy byla pro piloty náročnou zkouškou - silné poryvy větru, tvorba námrazy, sněžení. Celá posádka ale zvládla svůj úkol na výbornou a transport se zdařil.

"V Praze si krátce po jednadvacáté hodině ženu převzal tým specialistů a kontrapulzační přístroj byl odpojen ke zpáteční přepravě. V Ostravě totiž na přístroj čekal už další pacient," doplnil Mitáček.

Stále se zhoršující počasí

Cestou zpátky na Moravu se dál zhoršovalo počasí. Piloti měli obavu o přistání a řešili i varianty náhradních plánů. Nakonec vše zvládli a celou záchrannou operaci ukončili na své základně po pěti hodinách letů. "Jen díky souhře záchranářů, lékařů a vojáků byla akce úspěšná. Podle posledních informací je narozené dítě v Ostravě v pořádku, stejně jako jeho matka v Praze," uzavřel popis úspěšné akce Mitáček.