Setkání se paradoxně uskutečnilo jako vzpomínka na závody pod štramberským hradem Trúba, které po třinácti letech skončily v roce 1970, když jeden ze závodních automobilů vletěl mimo trať a zabil dva diváky.

Letos ke Štramberku dorazilo na 85 motocyklů a automobilů a jezdci se těšili na pohodové předvádění jezdeckého umění a krásu starých strojů. Ale jen do jedenácti hodin, kdy se chýlily ke konci tréninkové jízdy.

Jezdec Jan Houšť z obce Spytihněv na Zlínsku na motocyklu ČZ Walter 350 z roku 1954 vlétl na silnici mezi Štramberkem a Rybí příliš rychle do pravotočivé zatáčky. Zoufale se ještě snažil stroj narovnat, nakonec se v sedle vzepjal a před zraky desítek diváků plnou rychlostí narazil do svahu u silnice.

Tělo bezvládně leželo v příkopu

Motocykl naštěstí dopadl o kousek níže a po trojitém saltu skončil uprostřed cesty. Jezdcovo tělo zůstalo bezvládně ležet v příkopu. Okamžitě k němu přiběhli pořadatelé, příbuzní a záchranář Miroslav Sklenovský. "Službu mám až zítra, dneska jsme tady byl jen jako divák," povzdychl si později. Hned přivolal sanitky a vrtulník záchranářů.

Poničený motocykl ČZ Walter 350 po nárazu do svahu a trojitém saltu. Foto: PRÁVO/Josef Gabzdyl

Helikoptéra převezla jezdce do ostravské fakultní nemocnice. "Bohužel jde o velmi těžké zranění. Vypadá to na poranění krční páteře a rozsáhlé krvácení do mozku," neskrýval Sklenovský zklamání.

Podle mluvčího ostravské fakultní nemocnice Tomáše Oborného je stav jezdce kritický. Potvrdil i rozsáhlé krvácení do mozku a poranění hlavy. K těžkým následkům mohla přispět i skutečnost, že si Houšť stejně jako většina ostatních nasadil dobovou přilbu, která zdaleka nesplňuje moderní bezpečnostní požadavky.

Jezdci se okamžitě dohadovali, co tragédii způsobilo. "Do zatáčky vjel moc rychle a neodhadl zatáčku," poznamenal zkušený motocyklový závodník Miroslav Rybička z Jistebníku. Houšť má motokrosovou minulost, ale podle některých jel na veteránu ČZ Walter poprvé v životě.

"Tyto závody snad nosí smůlu, je mi to nesmírně líto. Budu zvažovat, jestli to nebyl poslední ročník," konstatoval ředitel setkání Jiří Raška z Nového Jičína. Pořadatelé se nakonec s účastníky domluvili na omezeném pokračování, program zredukovali jen na pomalejší srovnávací jízdy.