"Omyly nebo přímo zlomyslná volání jako úmyslné zneužití linky, hra dětí, nemoc nebo aktivity opilců, tvořily až 80 procent ze všech volání na linku 112, což je závažný problém. Záchranáři, kteří vyjedou kvůli planému poplachu zbytečně, mohou chybět jinde," uvedl mluvčí generálního ředitelství hasičů Petr Kopáček.

Naprostou většinu zlomyslných volání rozpoznají již sami operátoři linky 112, přesto v loňském roce vyjeli hasiči zbytečně u 600 případů. To si však řada volajících vtipálků neuvědomuje. Kromě toho každý výjezd záchranářů stojí nemalé finance, které se pak takto proplýtvají.

"Je třeba si uvědomit, že při volání na tísňovou linku 112 není nikdo anonymní. Moderní technologie umožňuje nejen zjistit přesně místo, odkud dotyčný volá, ale i jeho číslo. Volajícího lze identifikovat dokonce i v případě, že volal z mobilního telefonu bez SIM karty," zdůraznil ředitel odboru operačního řízení z generálního ředitelství hasičů.

Linku 112 hojně využívají i cizinci. Celkový objem hovorů v cizí řeči se pohybuje od tří do pěti procent, což činí od 150 000 do 250 000 hovorů ročně.

Zdravotníkům se jednotná linka 112 nelíbí

Hasiči propagovaná jednotná linka tísňového volání 112 se dlouhodobě nelíbí zdravotnickým záchranářům. "Pokud člověk zavolá na 112, tak dispečer nejdřív musí vyhodnotit situaci, až pak přepojí volajícího na konkrétní linku. Tahle prodleva ale může zdržet záchranu života i o několik minut," upozornila například dříve mluvčí pražské záchranné služby. Dodala, že naděje na přežití se tak snižuje o deset procent.

Co umí technologie linky 112
Technologie telefonních center tísňového volání 112 propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
Operátoři linky 112 mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
Telefonní centra tísňového volání 112 jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tísňová centra linky 112 jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá.
Na 112 se lze dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
Operátoři obsluhující linku 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Zdroj: GŘ HZS