V roce 2005 spáchali řidiči od prvního do 23. listopadu pod vlivem alkoholu 486 nehod, letos 472. Na silnicích zemřelo letos za stejné období 69 osob, vloni 76.

Přitom postih za řízení pod vlivem alkoholu se nemění. Opilec, i když nezpůsobí nehodu, může skončit i před soudem, kde mu hrozí tříletý trest.

Šoféři přidali plyn

Řidiči také zrychlili. Zatímco v červenci bedlivě sledovali ručičku tachometru, v listopadu ve městech překračují rychlost i dvojnásobně. Vyplývá to z měření firmy Czech Radar v minulém týdnu. Denně povolenou rychlost překročí jen v Praze stovky řidičů.

"Radar je v Bělohorské ulici umístěn vedle základní školy, nedaleko je autobusová a tramvajová zastávka se značným pohybem chodců. Řada řidičů tam přesto překračuje rychlost 90 km/h," uvedl Jakub Hynek z Czech Radar. Podobné údaje vykazuje měření v pražské Slezské ulici.

Na vině horšího chování řidičů je podle odborníků málo policistů na silnicích.

"Dohled na silnicích je ze strany státní policie malý. Prostě, co není, čas od času kontrolováno, to není dodržováno," řekl Právu odborný poradce na silniční právo z Automotoklubu ČR Zdeněk Svátek.

Úřady jsou spokojené

Policejní prezidium (PP) a MD o zlepšení stavu na českých silnicích po prvním červenci, tedy po zavedení bodového systému, přesto nepochybují. Úřady to dokládají to statistikami od července do října. Ty ale výrazně ovlivňují čísla z prázdninových měsíců, kdy pod hrozbou nových sankcí řidiči téměř vzorně dbali předpisů.

Mluvčí obou úřadů připouštějí, že řidiči teď jezdí riskantněji než v létě. Ve výkladu jevu se rozcházejí. "Bodový systém a další legislativní nástroje nedoprovázela důslednější kontrola a větší přítomnost policie na silnicích," řekl Právu Viktor Meca z tiskového odboru MD.

Prezidium se brání tím, že nemá lidi. "Vzhledem k nedostatku dopravních policistů nemohou být všude, kde by je veřejnost právě chtěla vidět," sdělila Právu Petra Srnková z PP.

Zhoršení statistik vysvětlila hned několika jevy. "Desítky nehod má na svědomí nekázeň řidičů, kterou mimo jiné ovlivnila negativní kampaň k novele zákona v médiích, dále nepřízeň podzimního počasí a zvýšení intenzity provozu kvůli snížení cen pohonných hmot a několika státním svátkům," vypočítala Srnková.