Proč se PepsiCo rozhodl pro správu vozového parku formou operativního leasingu? Jaké výhody vám to přináší?

V prvé řadě je to jednoduchost. Operativní leasing nám umožňuje soustředit se maximálně na náš hlavní byznys a starost o auta ponechat plně na profesionálech. Přitom máme garantovanou cenu a kvalitu servisu.

Významnou roli hraje samozřejmě také finanční stránka. Náklady na provoz autoparku jsou při tomto způsobu pořízení vozidla v podstatě stabilní, snadno predikovatelné a ve vlastnictví aut nemáme vázány finance, které můžeme použít k podnikání.

Spolupráce s vaším dodavatelem operativního leasingu - společností Arval trvá už více než 10 let. Čemu přičítáte, že vám to partnerství tak dlouho vydrželo?

Vše je o lidech a v Arvalu pracují lidé, kteří nejen že skvěle rozumějí svému byznysu, ale také dokážou pochopit potřeby klienta. Výsledkem je pak jasné win – win řešení. Spokojeni jsme jak my, tak dodavatel. Problémy se samozřejmě občas vyskytnou, ale v Arvalu se k nim staví otevřeně a vždy se hledají řešení, nikoliv výmluvy. Toho si cením, a proto nemám důvod na spolupráci nic měnit.

Jak se za tu dobu vyvíjely služby, které společnost PepsiCo od Arvalu dostává? Na co jste kladli důraz v začátcích spolupráce a na co kladete důraz dnes?

V první fázi kontraktu nás samozřejmě nejvíce zajímalo předání do té doby naší vlastní flotily Arvalu. Aby vše proběhlo hladce a bez problémů. Pak jsme se soustředili na kvalitu servisu, který v rámci operativního leasingu dostáváme. Ten však má už od samého počátku spolupráce poměrně vysokou úroveň a nasazený standard se neustále zvyšuje.

Arval dnes nabízí širokou škálu služeb a doplňkových řešení, které ani zdaleka všechny nevyužíváme. Vždy nám jde o to, vybrat pro nás nejvhodnější mix produktů, nastavit pro něj vysoké kvalitativní standardy a ty si držet. Pokud se objeví ze strany Arvalu nová nabídka, vždycky pečlivě zvažujeme, zda by její využití pro nás bylo efektivní.

Liší se nějak vzájemná spolupráce PepsiCo a Arvalu na Slovensku a v Maďarsku, nebo máte všude „stejný standard“?

Snažíme se o stejný standard a jednotný rámec spolupráce ve všech zemích. Samozřejmě se najdou lokální odchylky, ale nejedná se o nic zásadního. Pro nás je velmi důležité právě to, že Arval dokáže zajistit stejné podmínky a kvalitu ve všech zemích, kde využíváme jeho služeb.

Kterým směrem chcete v operativním leasingu pokračovat v příštích letech? Pracujete na nějakých změnách, rozšíření služeb, úpravě kontraktu apod.?

Věřím, že spolupráce může být globálnější a pokrývat více zemí při zachování jednotného rámce. Do budoucna tedy budeme ověřovat možnosti spolupráce i v dalších zemích, kde působí jak PepsiCo, tak Arval, ale zatím tam nespolupracují.

Vozový park PepsiCo se skládá převážně ze značky Opel. Jakým způsobem zasahuje do výběru značek a modelů leasingová společnost? Necháváte si od ní poradit, které vozy jsou pro vaši firmu výhodné?

Výběr vozového parku volíme po vzájemné dohodě. Snažíme se vždy optimalizovat celý produkt a neomezovat rozhodnutí pouze na nákup konkrétní značky či modelu. Zajímají nás i další parametry a to, jak daná auta mohou splnit naše potřeby.

Velký význam má samozřejmě optimalizace nákladů na provoz, s čímž nám hodně pomáhají různé analýzy, které pro nás lidé v Arvalu připravují. Získáváme tak spoustu informací, které nám pak usnadňují rozhodování.

Spolu s komplexností portfolia a optimalizací nákladů na provoz, má rovněž velký význam kvalitní dealerská síť a spolehlivost automobilky. I to bereme v úvahu.

Jakou roli při výběru vozů do firemní flotily hrají bezpečnost a ekologie?

Jsou nutným standardem. Bez splnění stanovených bezpečnostních a ekologických parametrů auta ani nezařazujeme do výběru. Na druhou stranu je třeba říci, že kvalita vozů po této stránce se v posledních letech hodně zvýšila, automobilky na bezpečnost a ekologii kladou velký důraz a nabídka vozů splňujících naše kritéria je velmi široká.

Jak se vyvíjí složení a velikost vozového parku PepsiCo v posledních letech

V posledních dvou letech rozšiřujeme naši flotilu v České a Slovenské republice paralelně s tím, jak se společnosti PepsiCo daří obchodně a jaké má ambice do budoucna. Co se týče složení vozového parku, tak v důsledku vývoje a změn na trhu nealkoholických nápojů a snacků zvyšujeme podíl manažerských aut.

Jaký služební vůz používáte vy a proč jste si ho vybral?

Jezdím s BMW 525 xDrive. V minulosti jsme využívali Audi A6, ale dealer značky BMW nás přesvědčil, že má smysl udělat změnu. A já jí rozhodně nelituji.

Na trhu se stále častěji objevují nabídky operativního leasingu pro fyzické osoby. Zdá se vám toto rozšíření působnosti operativního leasingu mimo firemní autoparky zajímavé? Využil byste takovou nabídku?

Na tomto trendu nevidím nic špatného. Leasingové společnosti hledají možnosti jak dále rozšiřovat služby a přicházejí s nabídkou, která může být pro mnoho lidí zajímavá. Já osobně ale momentálně o něčem takovém neuvažuji.

Okénko:

Josef Neumann
General Manager pro CZ&SK&BALTICS
Je absolventem VŠE v Praze. Kariéru začínal ve vlastní firmě zabývající se dovozem hraček. Následovalo angažmá u dovozce vozů značky Fiat, v PepsiCo CZ pracuje od roku 2000. Je ženatý, má tři děti. Rád sportuje, podle možností běhá či jezdí na kole nebo hraje tenis či fotbal. Autem snů je pro něho BMW X6.