Skupina ČEZ v současnosti podporuje rozvoj elektromobility nabídkou dobíjení za symbolický poplatek. Díky tomu je možné, že majitel elektromobilu ročně „načerpá“ neomezené množství elektřiny z dobíjecích stanic Skupiny ČEZ za necelých 2200 korun (450 Kč bez DPH za čtvrtletí). Pro srovnání: 10 tisíc kilometrů najetých v klasickém autě znamená při průměrné spotřebě osm litrů na 100 kilometrů náklady na palivo ve výši 28 tisíc korun.

„Rostoucí hodnoty prodejů v posledních měsících a rozšíření elektromobilů zejména v prostředí městských aglomerací nás utvrzují v přesvědčení, že čas masového rozšíření této formy dopravy se blíží,“ vidí optimisticky nejbližší budoucnost elektromobility Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ve Skupině ČEZ.

Překážkou při nákupu elektromobilu může být jeho vyšší pořizovací cena, která začíná někde na 600 000 korunách. Většímu uplatnění a snížení ceny brání akumulátor. Není totiž obtížné vyrobit elektrický pohon, akumulátory však mají ještě mnohé nedostatky. Už dnes ale technologický rozvoj přinesl výrazné zvýšení kapacity baterií, snížení jejich hmotnosti a prodloužení životnosti. Moderní technologie také umožnily zdokonalení řízení dobíjení a vyšší rychlost obnovení kapacity baterií. Pořád je ale třeba hledat úložiště schopné uchovat velké množství energie při malém objemu.

Zjistěte, jak umíte šetřit energiemi, a vyhrajte mobil a další ceny na www.energetickytest.cz

Zjistěte, jak umíte šetřit energiemi, a vyhrajte mobil a další ceny na www.energetickytest.cz

FOTO:

Elektromobily tvoří jen malý zlomek z celkového počtu registrovaných vozidel u nás, přestože výrobci automobilů už nabízejí relativně široký počet značek. Na začátku letošního roku bylo v České republice registrováno celkem 1768 elektrovozidel, většinu z nich však tvoří motocykly.

Další rozvoj aut na elektřinu by na sebe ale neměl nechat dlouho čekat. Podle nové analýzy společnosti Roland Berger se elektrické pohony stanou po roce 2020 dominantní alternativou ke spalovacím motorům díky nulovým provozním emisím, což z nich postupně udělá pro městské prostředí nejpreferovanější variantu. Dalšími výhodami pro masové nasazení elektromobilů ve městech jsou tichý provoz a ve srovnání se spalovacími motory už zmíněné nižší provozní náklady.

Ideální do města

Vzhledem k omezenému dojezdu elektromobilu na jedno dobití je tento druh vozidla vhodný zejména jako druhé auto do rodiny. Více se hodí na provoz do města než na překonávání větších vzdáleností. Šetřit tak lze při každodenních cestách do práce nebo na nákupy. V posledním roce navíc dynamicky roste počet dobíjecích stanic, které umožňují dobít podstatnou část baterie elektromobilu do 30 minut.

„Očekáváme významné navýšení trhu s elektromobily již po roce 2015, kdy půjde řádově o tisíce vozů. Páteřní síť dobíjecích stanic musí být navíc budována v určitém předstihu, takže předpokládáme, že její hustota k roku 2020 musí být taková, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Z dnešních 80 profesionálních stanic v celé republice bude proto nutné síť poměrně rychle rozšířit, primárně o rychlodobíjecí stanice,“ nebojí se smělých odhadů v ČR Tomáš Chmelík ze Skupiny ČEZ.

Zkuste si Energetický test národa a vyhrajte nový telefon Samsung Galaxy Young 2 a navíc zdarma měsíc neomezeného volání od MOBIL OD ČEZ.

Zkuste si Energetický test národa a vyhrajte nový telefon Samsung Galaxy Young 2 a navíc zdarma měsíc neomezeného volání od MOBIL OD ČEZ.