Kritériem úspěšnosti je získat nejvyšší cenu za akcii. Vítězové národních kol dostávají šanci porovnat své manažerské schopnosti na mezinárodním finále, které v letošním roce proběhlo v ruském Khanty-Mansiysk.

Českou republiku reprezentovalo 5 studentů Vysoké školy ekonomické a Vysoké školy finanční a správní.

Vzhledem k vysokému počtu zemí předchází samotné soutěži ještě semifinále. „Po napínavém rozlosování byl náš tým přiřazen do nejpočetnější skupiny čítající sedm týmů. Skupina se zdála být docela přijatelná, protože z tradičně nejsilnějších týmů v ní bylo „pouze“ Rusko, vítěz minulého ročníku,“ říká Martin Procházka, který byl jedním z účastníků.

Samotná soutěž vypukla následující den, kdy týmy obdržely zadání jejich virtuální společnosti: „Po zvážení strategie jsme udělali první rozhodnutí, jež nás vyneslo na průběžné druhé místo a následně pak na místo první. Ač by se mohlo zdát, že je to dobrý průběh, tak tomu tak vždy není. Může to totiž naznačovat, že jiné týmy jsou agresivnější a jejich potenciál pro závěr hry bude vyšší. To se bohužel ukázalo po čtvrtém rozhodnutí, kdy se na první místo vyhoupl tým Ruska a na místo druhé tým Turecka. Na nás zbylo místo třetí. Tento stav se bohužel udržel i v posledním rozhodnutí, přestože se nám tým Turecka podařilo téměř dostihnout a rozdíl mezi námi byl pouze marginální,“ vysvětluje Procházka.

Co vlastně studentům účast v soutěži přináší?

Účastníci se stávají manažerem „nanečisto“ s možností řídit firmu. Dostávají příležitost porovnat sami sebe s konkurencí ostatních studentů a manažerů. Dalším zajímavým faktorem je fakt, že soutěž probíhá v těsné součinnosti a pod patronátem prestižních mezinárodních společností jako je Deloitte, Microsoft, Skanska a Škoda Auto, jež jsou generálními partnery tohoto projektu.

„Partnerství s Global Management Challenge umožnilo společnosti Skanska, mimo jiné, i zmapovat nové formy spolupráce se studenty. Dlouhodobě klademe velký důraz na propojení studia s praxí s cílem přiblížit studenty praktickému životu. Právě tento záměr skvěle podporuje GMC formou simulace strategického řízení společnosti. Dále jsme velmi ocenili možnost vytipovat si potencionální  zaměstnance  a komunikovat přímo s členy týmů. Pro studenty jsme připravili assessment centrum, ve kterém měli možnost vyzkoušet si na „vlastní kůži“ jak daná forma výběru zaměstnanců probíhá. Pro zájemce z řad studentů jsme také připravili návštěvu stavby,“ říká Lucie Nováková, ředitelka odboru komunikace společnosti Skanska.

Český tým nakonec do finále nepostoupil jen velmi těsně, ale z historického hlediska je Česká republika v soutěži velmi úspěšná. Během devítileté historie se českým studentům podařilo získat dvě vítězství a dvakrát obsadit třetí místo.

„Důvod, proč se nám nepodařilo postoupit do finále, vidíme jako nedostatečnou agresivitu. Přílišná averze k riziku nás vedla k rozhodnutí spíše bezpečného vedení firmy. Opak byl právě tým Turecka, který se z počátku hry držel zpátky a firmu nevedl příliš efektivně. Nicméně potenciál, který získal i na úkor zadlužení, se dostavil v závěru a spolu s dalšími faktory ozdravení firmy měl značný kumulovaný efekt. I přes to, že jsme nepostoupili, byla pro nás účast v tomto mezinárodním finále velmi přínosná a posunula nás v přemýšlení o hře o notný kus dále,“ říká Martin Procházka.

V současné době začínají přípravy na jubilejní desátou edici. Jedním z lákadel může být i mezinárodní finále, které se bude konat v dubnu 2011 v exotickém Macau.

Registrace bude spuštěna 1. 8. 2010.

www.czechgmc.cz