Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Otázky po teroru v Londýně - Alexander Tomský

Novinky, Alexander Tomský

Po každém sebevražedném islámském atentátu se v médiích rozběsní kazatelé politické korektnosti. Ti místo odsudku příčiny sektářského genocidního zločinu čili vraždění nevěřících, jež odmítají téměř všechna náboženství světa, ve jménu mírumilovného soužití zastírají negativní povahu islámu, napadají jeho kritiky a odmítají diskriminaci v přijímání migrantů či uprchlíků podle původu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Alexander Tomský

Článek

Odkud se bere takový fanatismus, nevím. Nevědomost? Zbabělost?

Lhostejnost vůči bezpečnosti domova? Kult lidstva, jenž nehodlá brát v úvahu civilizační rozdíly mezi lidmi?

Verbální zuřivostí překonávají i politické hádky Západu za studené války, kdy proti sovětským raketám míru nabízela levice smírné heslo „lepší zrudnout než zemřít!”

Podivná tahle slabost západní demokracie, jako by nejvyšší hodnotou liberalismu byla rezignace, podvolení, kapitulace. Komentátor londýnských „timesů moralizoval: … „nesmíme dopustit, aby atentát padl jako stín na britské muslimské obce…”

Jak nesmíme dopustit? To snad každý masakr zvyšuje paušální nedůvěru společnosti vůči muslimům, a to i těm narozeným v Británii. Kondolence, ujišťování o bezpečnosti a ochraně, samolibá chvála, jak si svůj životní styl nedáme vzít, nic nezmění, jestliže skutek utek'.

Politici hlavního proudu v zemích masové imigrace nenabízejí žádné řešení, kritiku islámu odmítají jako populistickou, nemorální a nebezpečnou. Většina evropských obyvatel podle seriózních průzkumů (Pew research a Chatham ho.) žádá stop přijímání muslimských přistěhovalců a deportaci nenávistných kazatelů. A co slyší? Selekce příchozích dle náboženství je nepřípustná, vedla by k nevraživosti vůči muslimům, ke konfliktu s nevinnou menšinou.

Úžasný dialog se odehrál v britském parlamentě. Jeden dokonce konzervativní poslanec se rafinovaně zeptal premiérky, zda s ním souhlasí, že atentát na poslance Aireyho Neava spáchaný irskými teroristy (1979) také neměl nic společného s křesťanstvím, tak jako ten nynější není nic než perverze islámu. „Absolutně,” na to Theresa Mayová, „islamismus je perverzí velikého náboženství.” Kéž by to byla pravda!

Jaké to srovnání! Slyšel snad někdo o Ježíšově příkazu vraždit? Soukromé náboženství původně snad katolických Irů neznáme, dobře ale víme, že s jejich terorismem nijak nesouviselo, kdežto muslimský konvertita si mohl vybrat z více než 300 citátů politického náboženství Mohameda nabádajících k vraždění nevěřících.

Ještě štěstí že většina mohamedánů jeho příkazy neposlouchá a morálku má za víc.

Zmatkem v myšlení ale někteří čeští komentátoři ty anglické lehce trumfnou.

Za ty povinné řeči britskou premiérku jeden pochválil a čtenáře Lidových novin utěšoval statistikou. „Na Středním východě si terorismus vyžádá více obětí a dopravní nehody jsou vražednější.” Jaká úleva, že někde vraždí přímo masově. A srovnávat pouhé autonehody se zločinem to už snad hraničí se ztrátou rozumu.

A stále slyšíme: xenofobní Čecháčci vedou ve statistice odporu vůči přijímání muslimů a přitom žádné ani nemají.

Je snad relevantní jen osobní zkušenost, když devadesát devět procent vzdělání máme z druhé ruky? A co osud Evropy a naší civilizace? Ten nám má být lhostejný?

Alexander Tomský

Alexander Tomský je politolog, překladatel a pedagog. Dlouhá léta žil ve Velké Británii.

Po studiích pracoval jako politolog v ústavu Keston College, kde se specializoval na výzkum církve a státu, státního ateismu a náboženské opozice ve střední Evropě.

Po listopadové revoluci se vrátil zpět do Česka a věnoval se překladatelství a publicistice. Vedl nakladatelství Academia a nakladatelství Národního divadla, přednášel na New York University v Praze.

Byl členem strany Realisté, za kterou kandidoval jako jednička v Pardubickém kraji.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám