Ten impozantní muž v nejlepších letech s úsměvem od ucha k uchu a ve slušivé průvodcovské uniformě přebíhal z jednoho tramvajového vozu do druhého, kde ho vítali nadšení Pražané, žertoval, okouzloval, a kandidoval tím pádem do Senátu. A jak úspěšně!

V roce 1999 získal Václav Fischer v obvodu Praha 1 už v prvním kole 71,24 %! Záhy se sice ukázalo, že na politiku se nehodí vůbec a ani byznys neudržel, ale ta idyla, ta radost, ta rozkoš nemyšlení, kterou s ním lidi zažili! A kdyby jen s ním.

Václav Klaus na rockovém pódiu v bundě zvané křivák. (Prý se v nějakém institutu připravuje konference Byl křivák pravicový, nebo levicový?) Miloš Zeman a Ivana Zemanová kompletně přestrojení do úborů Ivana a Máši během státní návštěvy předsedy české vlády v Moskvě … pardon, to bylo pro jiné než české publikum zde. Četné kuchařky, které vycházely pro kandidáty v péči Jany Mrencové. Jen dál, co nejdál od politiky.

Letos se to opakuje jako přes kopírák. V kuchyni se zničehonic objevil Václav Bělohradský v zástěře ve společnosti oranžového Bohuslava Sobotky a zeleného Matěje Stropnického. Kandiduje v Praze 6 na senátního kuchaře, nebo se bere v potaz jeho intelektuální kapacita? Sám Sobotka se v Plzni před zahájením kampaně projel tramvají. Nenápadně, v civilním, za doprovodu náhodných spolucestujících s drátky za uchem. Jen žádnou politiku, dámy a pánové.

Zvláštní zálibu mají tvůrci kampaní v kondomech. Kdysi dávno je rozhazoval Martin Bojar za OH, pak je použili jako předmět k darování zelení a sociální demokraté a včera ze středních Čech přišla zpráva, že je distribuuje Andrej Babiš. Namouduši už chybí jen veršovánky typu Dej stranou koblihu, vzdej hold taky lihu. Dopřej si prcka, radost jistí šprcka. Všechno je dobré, jen aby to nepřipomínalo – v případě Babiše – stále měněné názory a skutečnost, že líp furt není a třeba nebude.

Ne že by zástupci stran, včetně zde zmíněných, nemluvili s lidmi v kampani o věcech, které se politiky coby správy věcí veřejných doopravdy týkají. Ale už od doby, kdy tehdy vládnoucí OH oslňovalo klipem s osmiveslicí mířící k vítězství a přivezlo na Staroměstské náměstí luxusní fára (jako že takhle se pod jeho vládou bude mít každý?), trvá vztah mediálních plánovačů a naslouchajících politiků k většině lidí jako k bytostem pouze s první signální soustavou.

Ruku na srdce, může si ale takový Babiš myslet o svých voličích něco lichotivějšího? A kdyby jen on. Od politiků bych změnu nečekal.