Vlk, či pes? Vědci objevili přes 18 tisíc let staré štěně

Novinky, tcs

Roztomilé několikaměsíční štěně, které je však zhruba 18 tisíc let staré, objevili ruští vědci zamrzlé v sibiřském permafrostu u řeky Indigirka. Ani testy DNA nedokázaly zatím odhalit, zda se jedná o psa, či o vlka. Jedna z hypotéz, se kterou vědci pracují, je, že může jít právě o spojovací článek mezi těmito dvěma druhy.

Zamrzlá řeka Indigirka (ilustrační foto)

Na kost zmrzlé štěně bylo objeveno v létě 2018. Od té doby se vědci pokouší zjistit, co je vlastně zač a jak zemřelo. Po původu štěněte pátrají ruští vědci ve spolupráci se švédskými experty ve Švédském centru paleogenetiky (CPG).

Doposud se vědcům podařilo zjistit, že zvíře je méně než dva měsíce staré a pošlo někdy v době před 18 tisíci lety. Jedná se však o vlka, nebo už o psa?

Vzhledem k tomu, že první lidské osídlení tohoto koutu Sibiře je datováno do doby před 32 tisíci lety a lidé začali domestikovat vlky někdy před 10 až 40 tisíci lety, mohlo by jít o vývojový článek mezi psem a vlkem.

Na Sibiři našli 40 tisíc let starou vlčí hlavu. S vyceněnými tesáky a nepoškozeným mozkem

Genetická banka, kterou disponuje CPG, byla zatím na štěně krátká. „Centrum má největší DNA banku všech psů po celém světě a stejně nebyli napoprvé schopni zjistit, zda jde o vlka, či psa,“ uvedl Sergej Fjodorov z Institutu aplikované ekologie na Jakutské univerzitě pro Siberian Times, který o případu záhadného štěněte informoval.

Fjodorov dodal, že po prvních testech DNA lze většinou odhalit, zda se jedná o psa, či vlka. Se štěnětem tak vědci ještě zdaleka neskončili. „Je to vzrušující. Co když je to pes? Nemůžeme se dočkat dalších testů,“ dodal Fjodorov.

Myšlenka na objevení společného předka vlků a psů je lákává. I proto snad dostalo štěně jméno Dogor. V jakutštině toto slovo znamená přítel. V angličtině jde o slovní hříčku složeninu slov „pes“ a „nebo“. Vědci doufají, že tuto otázku už brzo rozlousknou.