Vědcům se podařilo teleportovat zvuk

– CANBERRA/PRAHA

Vědcům se s pomocí kvantové teleportace podařilo přenést síti příjemců vysokofrekvenční zvukový záznam o několika částech. Experiment provedl Australan Andrew Lance a Francouz Thomas Symul - oba z Australské národní univerzity v Canbeře (ANU) - a profosor kanadské univerzity v Calgary Barry Sanders. Studii zveřejnil časopis Physical Review Letters.

Foto: Jan Rejchrt

Teleportace spočívá v tom, že se určitá informace rozloží a poté opět složí do původní podoby. Vědci doufají, že se v budoucnu budou přenášet také mluvené či psané zprávy. Experiment by měl přispět ke zlepšení bezpečnosti informačních systémů, bankovních operací či resortu obrany.

Základ je kvantová fyzika

Narozdíl od současných zabezpečovacích metod založených na statistických kódech má tento způsob přednost v tom, že tam vše běží ne na klasické, nýbrž na kvantové fyzice.

"Když zde probíhá přenos informace, tak kdyby se tam dostal nějaký narušitel, kdyby se někdo pokusil získat informaci z tohoto komunikačního kanálu, tak tím způsobí, že se informace ztratí. Příjemce pozná, že tam byl nějaký vnější zásah. A až tento zásah pomine, informace se automaticky restauruje a všechno může probíhat dál," vysvětlil Jan Peřina z Výzkumného centra pro optiku při Palacké univerzitě v Olomouci.

"Je to založeno na tom, že v kvantové fyzice každé měření mění stav systému, takže informaci automaticky chrání fyzikální zákon proti těm, kdo nejsou součástí tohoto systému," dodal odborník, podle něhož však už bylo na optických frekvencích provedeno několik podobných pokusů zabývajících se kvantovou teleportací.

Narušení systému

Možnost využití pro zlepšení bezpečnosti potvrzuje i profesor Michal Lenc z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity v Brně. Informace se totiž podle něj tímto způsobem přenáší pomocí kvantových stavů.

"Vtip pak spočívá v tom, že kdykoliv by někdo v tom procesu chtěl zjistit to, co se vlastně předává, tak to naruší. Přenášejí se totiž vlastnosti kvantových stavů a zjišťování těchto vlastností tyto stavy narušuje," uvedl Lenc.

Ostatně i odborníkům ANU se už v roce 2002 podařilo teleportovat informace pomocí laserového paprsku. Lance ale zdůraznil, že v jejich současných pokusech jde o mnohem složitější formu teleportace informací, na které se může podílet celá síť příjemců.

Otázka sdílení tajných či osobních údajů a dat je v současné době považována za jednu ze základních a nejdůležitějších otázek, před kterou jsou postaveny telekomunikační společnosti či informační a bankovní systémy.