Vědci objevili v naší galaxii tři obří hvězdy

SAN DIEGO

Mezinárodní tým astronomů objevil v naší galaxii - Mléčné dráze - tři obří hvězdy, jejichž průměr přesahuje 1,6 miliardy kilometrů. Ve svém pondělním prohlášení to oznámila americká astronomická společnost.

Foto: Vratislav Konečný

kostel Nanebevzetí Panny Marie a Máří Magdaleny

"Tento objev je velmi důležitý, protože umožňuje přiblížit teorii a zjištěné skutečnosti," prohlásil Philip Massey, vedoucí astronomů, kteří pracovali s teleskopem Lowell v arizonském Flagstaffu. Podle teorie totiž takoví superobři existovat měli, ale dlouho se je nedařilo skutečně najít.

Objevené hvězdy nazývané červení obři představují jednu z posledních fází životního cyklu hvězd. Jsou relativně chladné, svítivé a jejich objem dosáhl velkých rozměrů, poznamenal Massey. Objevy byly označeny jako KW Sagitarii, která je od Země vzdálena 9800 světelných let, V354 Cephei (9 tisíc) a KY Cygni (5200).

Obří poloměr

Objevení obři mají poloměr 1500krát větší než naše Slunce. "To ale neznamená, že mají také tolikrát větší hmotnost," řekla Emily Levesqueová, která na projektu také pracovala. "Jsou jen 25krát hmotnější než Slunce," vysvětlila. Nejhmotnější známé hvězdy jsou podle ní až 150krát těžší než Slunce. Dosud největší známý červený obr v souhvězdí Orionu má poloměr 650krát větší než Slunce.

Červený obr je podle odborné definice hvězda, která přeměnila vodík ve středové oblasti na helium, které se za teplot 100 miliónů kelvinů mění na uhlík. Vnější obal se rozpíná, zvětšuje se zářivost a klesá povrchová teplota. Další vývoj záleží na hmotnosti.