Hlavní obsah

Nuselský most slaví třicetiny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

V sobotu 22. února uplyne třicet let ode dne, kdy byl otevřen Nuselský most (do roku 1990 Most Klementa Gottwalda), který překlenuje Nuselské údolí a spojuje Pankrác s Karlovem. Má klíčovou úlohu v dopravě a to nejen automobilové, ale také hromadné, protože už dvacet devět let jím jezdí metro. Most si také oblíbili sebevrazi.

Foto: Záchranná služba Moravskoslezského kraje

Dopravní nehoda v Orlové

Článek

Spojení Pankráce s centrem se plánovalo už od začátku dvacátého století. První návrh na přemostění Nuselského údolí ocelovým mostem podal v roce 1903 inženýr Jaroslav Marianko. V roce 1919 navrhl akademik Stanislav Bechyně železobetonový most, v roce 1938 získal tentýž autor nejvyšší ocenění za model lehké betonové konstrukce. Stavbu však zastavila druhá světová válka a ani další Bechyněho návrh železobetonového mostu, který vypracoval po válce společně s Bohumírem Kozákem, nebyl realizován.

Odvážný projekt

Definitivní podobu dostal projekt mostu až v roce 1960, kdy zvítězil návrh architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra z pražského Projektového ústavu dopravních a inženýrských staveb, kteří se rozhodli pro použití předepjatého betonu. Podobnou technologií bylo ve světě vybudováno ve své době jen osm mostů, přičemž sedm z nich už nestojí.

Výstavba 485 metrů dlouhého a 26 metrů širokého mostu byla zahájena v roce 1965. Bylo při ní spotřebováno asi 20.000 metrů krychlových nejkvalitnějšího betonu.

Jak dlouho vydrží

Ačkoliv aktuální havárie mostu podle odborníků nehrozí, těžko se dá odhadnout, jak dlouho ještě může motoristům i dopravnímu podniku sloužit. Jeho technická životnost byla původně odhadnuta na 90 let. Zatímco Technická správa komunikací v současné době hovoří o tom, že by most mohl vydržet bez výrazné opravy ještě několik desítek let, některé pesimističtější odhady soudí, že most bude bezpečný na povrchu i v tubusu maximálně deset let.

Hlavním negativním faktorem, který ovlivňuje stav mostu, je metro trasy C, které tubusem uvnitř mostu projíždí od května 1974. Projektanti mostu v šedesátých letech totiž počítali s tím, že v tubusu budou jezdit mnohem lehčí vozy metra, ale politici v sedmdesátých letech prosadili provoz těžkých ruských souprav. Kvůli tomuto rozhodnutí musel dopravní podnik položit pod koleje metra ještě jeden ocelový rošt, ale ten tíhu projíždějících vagónů nevydržel a jeho nosníky začaly praskat. Proto také musel dopravce koncem 90. let poškozené traverzy vyměnit.

Most sebevrahů

Nuselský most je smutně proslulý jako most sebevrahů. V údolí pod mostem nalezlo svou smrt od otevření mostu již více než 200 (podle neoficiálních statistik až 300) nešťastníků. Zpočátku byl most vybaven pouze 120 centimetrů vysokým zábradlím.

S rostoucím počtem sebevražedných pokusů pražské úřady rozhodly o oplocení zábradlí pletivem, když varianta natažení sítí pod mostem se ukázala jako nerealizovatelná. Během let se neosvědčilo ani oplocení, protože sebevrazi je snadno překonávali po vnější straně od okrajů mostu.

 Bezpečnostní zábrany, vysoké 2,7 metru, které byly na mostě instalovány v roce 1997, počet sebevražedných pokusů výrazně snížily, ale ani ony jim nedokázaly zcela zabránit. Policie, hasiči a záchranáři sem vyjíždějí několikrát do roka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám