Hlavní obsah

Francouz chtěl na létacím skejtu za 20 minut překonat La Manche, v půlce spadl

Francouzský profesionální pilot a vynálezce Franky Zapata se chtěl u příležitosti 110. výročí letadlového přeletu kanálu La Manche zapsat do dějin. Na svém „flyboardu“ (létajícím prkně) chtěl kanál překonat za rekordních dvacet minut. Bohužel však během pokusu o dotankování spadl zhruba v půlce kanálu do moře.

Francouz chtěl na létacím skejtu za 20 minut překonat La Manche, v půlce spadl

Odvážný čtyřicetiletý Francouz spadl se svým strojem do moře, když se pokusil přistát na člunu, aby dotankoval.

Zapata, který vyvázl z nehody nezraněn, s neúspěchem víceméně počítal, šanci na úspěch i kvůli ne zcela ideálním povětrnostním podmínkám odhadoval tak na 30 procent. Přesto se o přelet na svém vynálezu pokusil.

Ve čtvrtek kolem deváté hodiny odstartoval z pláže u městečka Sangatte nedaleko Calais. K Doveru ve vzdálenosti 35 kilometrů měl dorazit za dvacet minut. Zapata plánoval udržovat průměrnou rychlost kolem 140 kilometrů za hodinu a držet se ve výšce zhruba 15 až 20 metrů nad hladinou.

Zapatův Flyboard

Foto: Profimedia.cz

Zapata, který je nejen profesionálním pilotem, ale i mistrem světa v jízdě na vodním skútru, vlastní firmu Zapata Racing, která se věnuje vývoji futuristických strojů. Flyboard je právě jedním z nich.

Plán přeletu na létajícím prkně

Foto: Mapy.cz

Jedná se o vznášející se plošinu, kterou pohání pět miniaturních turbomotorů. Ty jsou poháněny kerosinem, který má Zapata uložen v batohu vážícím 37 kilogramů. Palivo je spotřebováno během deseti minut, během kterých dokáže stroj vyvinout rychlost až 190 kilometrů v hodině.

O prkno má zájem armáda

Létající prkno zaujalo i francouzské ministerstvo obrany, které na vývoj poskytlo v loňském prosinci grant v hodnotě 1,3 milionu eur (zhruba 33 milionů korun). Ministerstvo doufá, že by v budoucnu mohlo prkno najít uplatnění jak pro logistické, tak pro útočné operace.

První výsledky Zapatovy práce mohla veřejnost obdivovat během tradičního průvodu k výročí pádu Bastilly. Snad právě proto, že vývoj dotuje ministerstvo obrany, Zapata na vznášedle pózoval s replikou útočné pušky. Funkční verze stroje je pro něj splněným snem, kterému mnoho obětoval, mimo jiné dva prsty.

Franky Zapata během středečního testu před pokusem o přelet kanálu La Manche

Foto: Profimedia.cz

„Dva prsty mi urvaly turbíny a stroj narazil v plné rychlosti do zdi mé dílny. Potom jsem manželku musel opravdu hodně přesvědčovat, aby mě v tom nechala pokračovat,“ svěřil se v rozhovoru pro Le Parisien.

„Vymysleli jsme nový způsob létání, nepotřebujete křídla,“ rozplýval se Zapata a dodal, že při tom máte paradoxně pocit jako ptáci. Let totiž ovládáte svým tělem.

Svůj pokus o přelet kanálu Zapata naplánoval na 110. výročí úspěšného pokusu Louise Blériota, který jako první překonal průliv v letadle. A i když Zapatovi pokus nevyšel, dokázal, že šílení muži, kteří se vydávají do vzduchu na strojích, které ostatní považují za bláznivé, nejsou jen zašlou vzpomínkou z počátků 20. století.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků