Motor, který nese v angličtině název Supersonic Combustion Ramjet (neboli scramjet), je po mechanické stránce jednoduchý a veškerý kyslík potřebný pro spalování vodíkového paliva si bere ze vzduchu. Díky tomu by tento typ motorů mohl být efektivnější než konvenční raketové motory, neboť nepotřebuje zásoby kyslíku. Přístrojům, do nichž by byly motory namontovány, by to umožnilo vzít na palubu víc normálního paliva.

Motor v Austrálii vyzkouší na raketě patřící Queenslandské univerzitě. Páteční test bude prvním ze tří, které jsou pro letošek plánovány. První pokus s motorem Hyshot se uskutečnil v roce 2001. Nebyl ale úspěšný, raketa tehdy vyletěla mimo trasu.

Pohonná jednotka typu Scramjet začíná pracovat až poté, co je dosaženo pětinásobku rychlosti zvuku, tedy Machova čísla pět. Při této rychlosti je vzduch probíhající motorem stlačován a je dostatečně horký, aby došlo k zážehu. Rychlé rozšíření plynů pak zajistí pohyb kupředu.

Motor by mohl změnit cestování i kosmonautiku

Pro to, aby dosáhl kritické rychlosti, bude Hyshot III upevněn do přední části konvenční rakety a vypuštěn do výše 330 kilometrů. Pak ho nechají padat zpět k Zemi. Při sestupu by mohl dosáhnout rychlosti 7,6 machu, tedy přes 9000 kilometrů za hodinu.

Pokud vše půjde dobře, experiment začne ve výšce 35 kilometrů. Během pádu by se měl scramjet automaticky zažehnout. Vědci pak budou mít pouhých šest vteřin na monitorování jeho výkonu. Pak motor za milión liber (přes 40 miliónů korun) narazí do země.

Pokud budou testy úspěšné, mohla by se tím otevřít cesta pro ultrarychlé cestování mezi kontinenty na Zemi i pro výrazné snížení nákladů na posílání menších nákladů do kosmu.